Expressiv lied, jonglering och minimalism

Agata Zubel. Bild: Barbara Czartoryska

Avantis sommarfestival erövrar Borgå. Under fem festivaldagar hinner man med fjorton (14!) musiktillfällen.

Avanti Sommarmusik

Stadskonsert

Agata Zubel, sång och Joonas Ahonen, piano.

Szymanowski, Lutoslawski, Tchaikovsky.

Konstfabrikens Fabrikssal 30.6.

Avanti, dirigent John Storgårds. Solister Heikki Kossi, foley-artist, Sakari Männistö, jonglör och Agata Zubel, sopran.

Nancarrow, Apergis, Wennäkoski, Klemola, Reich.

Konstfabrikens Avantisal 30.6.

Eftermiddagskonserterna klockan 13 i Fabrikssalen kallas "stadskonserter" där både programblad och inträde är gratis. På fredagens stadskonsert presenterade Avantis polska tonsättargäst Agata Zubel tillsammans med pianisten Joonas Ahonen polsk liedkonst.

Karol Szymanowskis (1882-1937) femsatsiga sångcykel fick givetvis ett autentiskt framförande men trots Erkki Pullinens förtjänstfulla översättning av den polska texten kändes denna melankoliska musikvärld främmande. Witold Lutoslawskis (1913-1994) niosatsiga cykel Chantefleur et chantefables var med sin underfundiga, ofta humoristiska nonsenspoesi, Robert Desnos (1900-1945), betydligt lättare att ta till sig. André Tchaikovski, 82, fick sitt namn när han under andra världskriget smugglades ut ur ett koncentrationsläger. Problemet med hans förtoning Seven Shakespeare Sonnets är den enorma textmassan där han får ta till spel direkt på flygelns strängar vilket onekligen ger Sonnet nr 89 en suggestiv musikdräkt.

Agata Zubels Violinkonsert, som framfördes i torsdagens kvällskonsert, visade att polskan är en kunnig och högintressant tonsättare. Liedkonserten avslöjade henne som en utomordentlig sångerska med en mångsidig sopranstämma och en professionell teknik. Tolkningarna var intensiva och textningen, åtminstone franskan, exemplarisk. Joonas Ahonens pianospel var aktivt och inlevelsefullt.

En poetisk dröm

Fredagens kvällskonsert var en triumf för festivalens konstnärliga planerare Lotta Wennäkoski med idel (nästan) obekant musik. Höjdpunkten blev det ytterst vitala framförandet av Steve Reichs, 81, brutalt minimalistiska Eight Lines. Hur lyssnaren förhåller sig till dessa ideliga ostinaton är givetvis helt subjektivt, men musikernas – pianisterna Holmström & Laivuori! - och dirigenten John Storgårds engagemang var medryckande.

Amerikanen Conlon Nancarrow (1912-1997) sysslade hela sitt liv med att skriva musik för pianola (automatiskt piano) på en ultrakomplex nivå som "endast maskiner kan drömma om". I Piece number 2 (for small orchestra) utvecklar han en egenartad rytmisk kontrapunkt som är nog så komplex både för åhörare och musiker. Under John Storgårds aktiva dirigering lyckades Avantimusikerna göra musiken intressant även för lyssnaren.

Greken Georges Aperghis, 72, sysslar i La nuit en tête, likt många kollegor, med experimentella intervall, något som i en lyssnares öron helt enkelt klingar falskt. Främst tack vare Agata Zubels helt fantastiska förverkligande av den ytterst krävande sopranstämman blev uppförandet nästan impressionistiskt, som en poetisk dröm.

Kvällens två andra solister ser/hör man sällan på en konsert. Lotta Wennäkoskis Jong för jonglör och orkester känns ju först helt huvudlöst men tack vare jonglören Sakari Männistös otroligt ekvilibristiska och stilsäkra framförande samt den mestadels rytmiskt aktiva musiken fungerade helheten förbluffande väl. Sämre fungerade uruppförandet av Sami Klemolas, 44, Jack and the Specifics för orkester och foley-artist. En foley-artist är en ljudskådespelare iklädd kortbyxor. Utan att undervärdera foley-artisten Heikki Kossis professionella skicklighet gick mina tankar dock igen obönhörligen till Einar Englunds klassificering "barnkammarkonsert". De ljud Kossi producerade, ofta på mycket märkliga sätt, gav sällan något till orkesterklangen och kunde till och med uppfattas som störande. Men visst kunde man ana en viss humor i Heikki Kossis koreografi.

Avanti har sin egen publik som jublande tar emot allt. Och orsak till jubel blev det efter nitton minuter ostinat minimalism av Steve Reich.

Folke Forsman

Kim Herold: ”Motorsängen hjälper mot snarkningarna”

Musikern Kim Herold, även känd från tv-programmet Selviytyjät, har märkt att en bra säng gör det lättare att återhämta sig och att den till och med förebygger idrottsskador. 4.11.2019 - 00.00

Mer läsning