Expert: "Tur att branden inte spred sig"

Brandpersonal och räddningstjänst i arbetet vid vraket av Pegasus Airlines-planet. Bild: DHA/TT-AP

En hård landning under dåliga väderförhållanden gjorde att planet bröts i flera delar. Flygkraschen i Istanbul kunde ha slutat i katastrof om branden spridit sig till bränsletankarna, säger flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll.

Olyckor av det slag som på onsdagen inträffade på flygplatsen Sabiha Gökçen i turkiska Istanbul, där ett plan efter landning glider av landningsbanan, kallas på fackspråk "runway overrun" säger flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll.

– I det här fallet tycks det vara en hård landning med vattenplaning. Åker man av banan så kolliderar man kanske med hinder eller kommer ut på grässtråk, då blir inbromsningen väldigt kraftig. Att planet som i det här fallet går i två–tre bitar är en inte helt ovanlig haveribild vid den här typen av krasch, säger Kjäll.

Hans Kjäll, flygsäkerhetsexpert. Arkivbild. Bild: Henrik Witt/TT

Många gånger är det inte kraschen i sig som utgör den största faran för passagerarna.

– Ofta så brukar utgången av en sådan här avåkning vara relativt lindrig, om inte en okontrollerad brand bryter ut.

90 sekunder

Flygplanet från Pegasus Airlines fattade eld i anslutning till kraschlandningen på Sabiha Gökçen, men branden kunde snabbt släckas.

– Man kan nog säga att de hade tur att branden inte spred sig och orsakade en katastrof med många döda, säger Kjäll.

– När man ska evakuera har räddningspersonalen riktlinjen 90 sekunder, sedan blir temperaturen för hög inne i kabinen och ger rök- och lungskador. Det är ofta slumpen som avgör konsekvenserna och det spelar stor roll var branden börjar och hur den sprider sig. Mittenpartiet och vingpartierna där bränsletankarna ligger är väldigt kritiska.

Utredning väntar

Så sent som den 7 januari skedde en annan avåkning på samma flygplats. Ingen omkom, men även den gången rörde det sig om ett plan från Pegasus Airlines.

– De är relativt stora i Turkiet och jag vill inte säga att flygbolaget har någon skugga på sig, men kanske att flygplatsen ligger illa till under vintern. Sabiha Gökçen ligger nära havet med kraftiga vindar och nederbörd. Det är en besvärlig årstid, men det ska man kunna ta hänsyn till. De svarta lådorna kommer att visa hur man diskuterade när man beslutade att landa i de här väderförhållandena. Det är sådant utredarna kommer att titta på nu, säger Kjäll.

Aktia Aktiecertifikat Renare Europa ger tidsenlig diversitet åt placeringsportföljen

Mer läsning