Expert: Snabbt och dramatiskt förlopp

En man ser på flygtidtabellerna på flygplatsen Domodedovo i Moskva. Bild: Lehtikuva/AFP Photo/Maxim Zmeyev

Flygplanet föll väldigt snabbt vid flygkraschen utanför Moskva och det tyder på en plötslig totalförlust av kontrollen, säger en expert. Flygsäkerheten i Ryssland är fortfarande generellt problematisk – men det är för tidigt att uttala sig om haveriorsaken.

– Det går inte att göra mer än att sätta upp ett antal hypoteser just nu, säger flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll till TT.

Ett inrikesflygplan störtade bara minuter efter starten från Moskvaflygplatsen Domodedovo på söndagen. Alla 71 personer ombord omkom, enligt den ryska åklagarmyndigheten för transportärenden.

Hans Kjäll hänvisar till uppgifter från sajten Flightradar24 som säger att något inträffade på ungefär 2 500 meters höjd.

– Där har plötsligt flygplanet fått en väldigt hög sjunkhastighet, ungefär 3 000–4 000 fot (drygt 900 till drygt 1 200 meter) i minuten – och det är väldigt snabbt. Någon form av förlust av kontrollen har skett. Det har inträffat något väldigt dramatiskt och kraschen har varit väldigt, väldigt våldsam.

"Ny konstruktion"

Kjäll säger att flygplanstypen, en Antonov AN148, bara varit i trafik i knappt tio år, och att den säkerhetsmässigt bör vara på samma nivå som andra flygplan i tung luftfart i resten av världen.

– Samtidigt är det en relativt ny konstruktion så det kan ju rent teoretiskt finnas några problem man inte lyckats brygga över. Det kan bero på hur mycket ny teknik man använt, men det går bara att spekulera i.

Det aktuella flygbolaget, Saratov, är numera ett dotterbolag till jätten Aeroflot och Saratov sticker inte ut ur säkerhetssynpunkt, enligt Kjäll.

En preliminär haverirapport ska komma om en månad, påpekar han.

Tre gånger högre

Kjäll säger att för ungefär tio år sedan var risken för dödliga olyckor per flygtimme ungefär fem gånger högre i rysk flygfart än i Europa, Nordamerika, Australien och Nya Zeeland.

Men sedan dess har säkerheten i Ryssland förbättrats till att risken nu är ungefär tre gånger högre.

Utlösande faktorer till flygolyckor delas upp i orsaker grundade i omgivningen, i tekniken och i flygoperativa beslut tagna av människor. Det sistnämnda området står för ungefär åtta av tio olyckor.

På frågan om vilket av de tre områdena Ryssland fortfarande har extra stora problem med svarar Kjäll:

– Det är högre risk på alla, och inget sticker ut speciellt.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Så kan valet av lån påverka din ekonomi

Mer läsning