Expert: Därför kan datorspel vara bra i kriser

Fler söker sig till skärmen i coronatider. Syftena är flera: hålla kontakt med andra, verklighetsflykt och underhållning. Men spel och annan underhållning kan också vara ett sätt att hantera krisen. Arkivbild. Bild: Jeff Chiu/AP/TT

Verklighetsflykt, underhållning och ett sätt att träffa människor. Tv- och datorspel kan fylla flera syften när coronapandemin tvingar människor till självisolering. Krisen verkar dessutom få oss att söka oss till diametralt olika underhållning.

– Det verkar vara något med den mänskliga naturen ju värre saker och ting blir. En grupp vill ha lättsam underhållning, medan en grupp vill ha det jättemörka, säger psykologiprofessorn Chris Ferguson.

Det nya Animal crossing: New horizons syns överallt på spelsajter. Spelet släpptes mitt under coronapandemin.

– Jag är väldigt nedslagen och ledsen över det som händer i världen. Med tanke på tidpunkten hoppas vi att många Animal crossing-fans kommer att använda detta som en verklighetsflykt, så att de kan ha trevligt under den här svåra tiden, säger producenten Hisashi Nogemi till The Verge.

Och flytt verkligheten verkar vara precis vad spelare har gjort. Runt om på spelsajter och nätforum vittnar människor om att spelet – som saknar tydliga mål och krav, men bjuder på gulliga talande djur – är vad de behöver.

Bröllop på spelstrand

Chris Ferguson är professor i psykologi vid Stetson University i Florida och har studerat bland annat tv-spel i närmare 20 år. Han säger att en stor grupp människor flyr krisen med hjälp av sorglös underhållning.

– Animal crossing är lättsamt, det finns inget mörker i det. Det är larvigt, men det säger jag på ett kärleksfullt sätt. Det kan handla om behovet av eskapism, när vi går igenom en historiskt svår period, säger han.

En annan funktion i Animal crossing: New horizons är att man kan besöka andra spelares öar och interagera med dem. Bröllop har till och med hållits mellan spelare, som tvingats ställa in sina giftermål i den verkliga världen.

Nazmul Ahmed, 28, från New Jersey överraskade sin fästmö med ett strandbröllop i spelet, med gäster och allt.

– Det tog mig fyra eller fem timmar att fixa i ordning allt. Våra vänner spelade redan, så de var direkt med på noterna, säger han till Washington Post.

Viktigt för tonåringar

Chris Ferguson säger att spelens sociala aspekter är än mer viktiga nu, speciellt för tonåringar. Skärmen kan vara deras sätt att hålla kontakter med jämnåriga.

– De går igenom utvecklingsperioder där de försöker att komma bort från sina föräldrar och familj och behöver utvecklas med sina kompisar. Så det här kommer att vara en tuff tid för många tonåringar, enda sättet att göra det säkert är genom tv-spel eller andra skärmaktiviteter.

Han tycker att så länge ungdomarna sover om natten och rör sig en timme dagligen bör man som förälder inte oroa sig över skärmanvändande.

– Vi måste nog alla slappna av i stället för att oroa oss för skärmtid. Annars kommer barn att bli galna, säger han.

Olika typer

Då en del söker sig till den lättsamma underhållningen i kristider – som Animal crossing och komedier – finns det också de som går motsatt väg. De kan ge sig i kast med tv-serier som The walking dead eller spel som Resident evil eller Doom.

Varför söker de sig till den typen av underhållning?

– En del vill ha något som omedelbart talar till dem och vad de går igenom. De apokalyptiska skildringarna blir synonyma med vad de går igenom. Jag tror att det hjälper dem att hantera vad de går igenom, genom rollfigurerna som går igenom något liknande. Det finns antagligen också ett element av att "visst, det suger att jag förlorat jobbet, eller tvingas jobba hemifrån, men jag har åtminstone inte zombier som jagar mig", säger Chris Ferguson.

Chris Ferguson säger att flera olika typer av spel och underhållning kan behövas nu, och fylla olika syften:

Lättsamma spel, som Animal crossing och Untitled goose game, när vi behöver verklighetsflykt.

Spel som får oss att känna att vi har kontrollen, som statsbyggarsimulatorn Civilization, i tider av osäkerhet.

Sociala spel som World of warcraft, i tider av självisolering.

Mörka spel, som Resident evil, som visar oss att det kunde vara värre.

Spelandet av tv- och datorspel ser ut att ha ökat kraftigt, i takt med att coronaviruset tvingat folk att hålla sig inomhus. En undersökning från analysföretaget Nielsen visade att redan flitiga spelare i USA ökat sitt spelade med 45 procent, medan ökningen i Storbritannien och Tyskland var 29, respektive 20 procent. Spelplattformen Steam har rapporterat återkommande rekordnoteringar och i Sverige har Nintendos försäljning av spel och konsoler ökat.

Källor: Steam, The Hollywood Reporter, Nintendo

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Närvårdare Pia Lemberg studerar vidare på läroavtal: ”Vård i livets slutskede ligger nära mitt hjärta”

Mer läsning