EU:s nya lastbilsregler ska sätta stopp för postlådeföretag

Det nya regelverket ska rätta till den snedvridna konkurrensen inom EU, säger EU-parlamentarikern Henna Virkkunen (Saml) Bild: Arnulf Hettrich/ Lehtikuva-Imago images

Transportbranschen välkomnar EU:s nya regelverk för lastbilstrafiken. Paketet ska bland annat stoppa företag som i praktiken kör främst i andra länder än där de är registrerade.

EU:s omfattande nya regelpaket för chaufförer och lastbilstrafiken har nu slutligt gått i mål, sedan EU-parlamentet röstat ned alla försök till ändringar i sista stund.

Tanken med de nya reglerna är dels att säkerställa att konkurrensen är rättvis på den inre marknaden, dels att se till att förarna får tillräckligt mycket vila.

– Regelverket löser bland annat det stora problemet med åkerier som är registrerade i länder där arbetskraften är billigare, trots att deras chaufförer i praktiken bor i andra länder, säger Samlingspartiets EU-parlamentariker Henna Virkkunen som på sin webbplats understryker att den inre marknaden inte fungerar utan gemensamma spelregler.

Virkkunen har varit en av huvudförhandlarna för regelverket, som föreslogs av kommissionen för tre år sedan.

Henna Virkkunen var en av huvudförhandlarna för paketet. Bild: Emmi Korhonen/Lehtikuva

Måste återvända hem

För att bekämpa så kallade brevlådeföretag måste åkerierna nu visa att de bedriver en väsentlig del av sin verksamhet i det EU-land där de är registrerade.

Dessutom måste lastbilarna också återvända till hemlandet var åttonde vecka.

Förändringen välkomnas också i grannlandet Sverige, där EU-parlamentarikern Johan Danielsson (Socialdemokraterna) säger till nyhetsbyrån TT att man nu kan få slut på de "skitföretag" som han menar har brett ut sig i Sverige och övriga Europa.

Motståndet från främst Östeuropa har varit kraftigt in i det sista. Länderna har bland annat ansett att kravet kommer att drabba miljön, vilket Danielsson avfärdar kategoriskt.

– Det är ju skitsnack. Syftet med förslaget är att man ska byta affärsmodell. Driver man bara trafik i Sverige så registrerar man bilen i Sverige, betalar skatt i Sverige och följer svenska villkor. Och då är det inga problem, säger Danielsson.

Som en del av paketet slår man också fast regler för chaufförernas vilotider. Den obligatoriska och regelbundna veckovilan får inte ske i lastbilen, och om viloperioden inte sker hemma måste företaget stå för inkvartering.

Åkerierna måste också stuva om i sina körplaner så att chaufförerna kan återvända hem var tredje eller fjärde vecka, beroende på arbetsschema.

Transportbranschen nöjd med kompromissen

Finmobility, den finska transportsektorns intresseorganisation i Bryssel, beskriver regelverket som en kompromiss som man kan vara nöjd med.

"Det är ett betydande beslut, som inte har kommit utan hårt arbete. Det är ytterst viktigt för transportföretagen att de grundläggande reglerna är klara och utan tolkningsutrymme", kommenterar Finmobilitys vd Pasi Moisio i ett pressmeddelande.

Enligt intresseorganisationen bär regelverket tydlig prägel av finska intressen och behov. Moisio nämner den fyra dagar långa karensen för cabotagetrafik som särskilt viktig ur finskt perspektiv.

Regeln betyder att företag som utför inrikestransporter i ett land som de inte är registrerade i måste hålla fyra dagar karens mellan körningarna.

Han värdesätter också de nya viloreglerna. Finska chaufförer börjar ofta sina körningar med färja över Östersjön till kontinenten, och under de nya reglerna kan båtresan räknas som vilotid.

Dessutom ger reglerna mer svängrum vid hemkomsten till Finland.

"Det löser den tidigare problematiken som har uppstått då körtimmarna tar slut en timme från hemmet, där man till exempel kan ha en bastu som står på uppvärmning", säger Moisio i intervju med nyhetsbyrån STT.

De nya reglerna kommer att fullt ut träda i kraft om cirka 1,5 år.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Många vill välja ekologiskt – också hos frisören

Mer läsning