Europeiskt krocktest fyller 20 år

Trafiksäkerhetsinstansen Euro NCAP har krockat 1 800 nya bilar sedan 1997. Det har kostat 160 miljoner euro, men det har bidragit till att rädda över 78 000 liv. Numera testas också hur bra bilarna är på att undvika olyckor.

När Euro NCAP går in i sitt tredje årtionde ligger fokus på autobromsteknik som känner av fotgängare och cyklister.

De första testerna som utfördes avslöjade stora säkerhetsbrister hos de populäraste familjebilarna och tvingade fram grundläggande förändringar i hur fordon utformades för att förhindra olyckor och rädda liv. Tjugo år senare har 9 av 10 bilar som säljs på den europeiska marknaden ett krocktestbetyg. Motorindustrin stöder nya krav för de högsta säkerhetsbetygen. Resultaten av krocktester för två små familjebilar som byggts med 20 års mellanrum visar de stora framsteg som gjorts inom fordonssäkerheten. Krockkuddar för förare och passagerare, sidokrockkuddar, bältespåminnare och elektronisk stabilitetskontroll är nu standard på alla bilar som säljs i Europa.

Numera. En Honda Jazz i samma storlek som Rovern klarar sig bättre på 2010-talet. Bild: Euro NCAP

– Vi är stolta över att Euro NCAP:s program med säkerhetstester har bidragit till att Europa har de lägsta siffrorna för dödsolyckor i trafiken av alla regioner i världen, säger generalsekreterare Michiel van Ratingen.

– Euro NCAP har gett miljontals konsumenter den kunskap som behövs för att välja den säkraste bilen, säger han.

Krocktestinstansen vill säkerställa att Europas vägar blir ännu säkrare under de kommande 20 åren, inte bara för bilister utan för alla trafikanter. Nästa år startar testen av system som känner av och undviker krockar med cyklister.

Först motstånd

De första krocktestresultaten från Euro NCAP offentliggjordes den 4 februari 1997. Innan dess behövde biltillverkare bara uppfylla grundläggande krocktestkrav för nya bilar, och resultaten publicerades inte. Det var omöjligt för kunder att jämföra säkerheten mellan bilarna.

I första testrundan krockades sju populära bilar. Ford Fiesta och Volkswagen Polo fick tre stjärnor av de då fyra möjliga baserat på skyddsnivåerna för vuxna passagerare. Bästsäljaren Rover 100 fick bara en stjärna medan Fiat Punto, Nissan Micra, Vauxall Corsa och Renault Clio fick två stjärnor.

Inget fordon fick mer än två poäng vid bedömningen av fotgängarskydd vilket antydde att tillverkarna inte utformade bilar med utsatta vägtrafikanter i åtanke. De ledande biltillverkarna hånade testerna och hävdade att de var så stränga att det var omöjligt för en bil att uppnå fyra stjärnor. Fem månader senare blev dock Volvo S40 den första bilen med fyrstjärnigt passagerarskydd.

– Krocktestresultaten gav viktig information åt bilköparna, och de gjorde att biltillverkarna började konkurrera också om säkerheten. Det ledde till en mycket snabbare utveckling än om man bara hade utvecklat kraven för typbesiktning, säger Automobilförbundets kommunikationschef Jukka Tolvanen.

Konsumentpåtryckningar baserade på krocktestresultat bidrar just nu till snabba förändringar också i Indien, Latinamerika och ASEAN-regionen. Euro NCAP:s tester har gradvis blivit mera krävande. Testerna tar inte bara hänsyn till hur väl bilarna skyddar passagerare och fotgängare vid en krock, utan även till bilens förmåga att undvika en krock från första början.

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00