Estland och Sverige tar sig nu ner till Estonia – färsk lagändring i Finland möjliggör dykningar till vraket

En dokumentär avslöjade i fjol ett nytt hål i skrovet på Estonia. Dykningarna inför dokumentären gjordes från det tyskflaggade fartyget Fritz Reuter i september 2019. Bild: Pool/Lehtikuva

Estland bär huvudansvaret för den tio dagar långa dykoperationen som inleds den kommande veckan. Olycksutredningscentralen i Finland deltar inte i själva operationen, men har varit med på ett hörn och hjälpt grannländerna i det preliminära bedömningsarbetet.

På torsdagsmorgonen den 8 juli startar två båtar, en från Sverige och en från Estland, som ska ta sig till platsen i Östersjön där fartyget Estonia sjönk 1994.

De två länderna inleder då en tio dagar lång undersökning av vraket. Olycksutredningscentralen i Finland deltar inte i själva dykoperationen, men har på förhand hjälpt grannländerna i det preliminära bedömningsarbetet.

Jonas Bäckstrand, utredningsordförande i den svenska haverikommissionen, förväntar sig att dykningarna ska resultera i mycket data om såväl fartygets position som bottenförhållandena där fartyget ligger.

– I det här skedet kommer inga fotografiska undersökningar att genomföras. De är planerade först till nästa år, säger Bäckstrand.

Bäckstrand bedömer att styrkorna som ska genomföra dykningarna anländer till platsen där Estonia sjönk under natten mellan torsdag och fredag.

Riksdagen godkände tillfällig lagändring

Den finländska lagen om fredningen av det förlista fartyget Estonia har tidigare förbjudit dykningar i området. Regeringen Marin föreslog i början av maj en tillfällig lagändring som skulle möjliggöra att myndigheter gör nya dykningar till vraket.

Den tillfälliga lagändringen fick grönt ljus i riksdagen den 4 juni, och republikens president Sauli Niinistö stadfäste lagändringen den 18 juni.

Ändringen trädde i kraft den 1 juli och gäller fram till slutet av 2024.

Dokumentär avslöjade hål i skrovet

Orsaken till att nya dykningar nu utförs är den svenska dokumentärserie som i fjol avslöjade att det fanns ett hål i skrovet som man inte varit medveten om tidigare.

Enligt Bäckstrand handlar det om sådan ny information som kräver att nya dykningar genomförs.

– En del av de uppgifter som framkom i dokumentären har aldrig tidigare dokumenterats. Därför behövs nu de nya dykningarna.

Estonia sjönk den 28 september 1994. Sammanlagt 852 personer miste livet i samband med olyckan.

De nu aktuella dykningarna genomförs under ledning av den estniska transportsäkerhetsbyrån Estonian Safety Investigation Bureau.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Så kan valet av lån påverka din ekonomi

Mer läsning