En sympatisk liten coronafilm

Stig Björkman i Corona film club. Bild: Mantaray Film Ab

Stina Gardells dokumentär Corona film club handlar om hur filmprofilen Stig Björkman, 82, tacklar pandemitillvaron – genom att ringa upp sina kända vänner och bekanta i branschen.

Mellan raderna

(Doubles vies, Frankrike 2018) Om litteraturen i den digitala eran handlar Olivier Assayas Mellan raderna, en pratig, intellektuellt mättad dramakomedi där det franska kulturetablissemanget inte stryks medhårs. Vincent Macaignes författare får till sin stora förskräckelse ett nej av sin förläggare (Guillaume Canet). På den därpå följande middagsbjudningen diskuteras algoritmer kontra självgoda kritiker och däremellan knullas det runt så det står härliga till. Där Canet har ihop det med sin digitaliseringsfixerade assistent hoppar Macaignes rollkaraktär i säng med Canets hustru, gestaltad av Juliette Binoche. Hur giftigt som helst och Macaignes flirt med det autofiktiva bara bidrar till underhållningsvärdet. Yle Teema onsdag 8.9 kl. 23.40–01.25

Juliette Binoche och Guillaume Canet i Mellan raderna. Bild: Cinema Mondo

The others

(Spanien-USA 2001) The others av Alejandro Amenábar är en finstämd och föredömligt vuxen spökfilm som de övernaturliga elementen till trots står med fötterna på jorden. Det bär av till en herrgård på ön Jersey i Engelska kanalen. Året är 1945 och dimman är tät som i en roman av Edgar Allan Poe. Nicole Kidman är frun i huset, den psykiskt sköra tvåbarnsmamman som väntar hem sin man från kriget. Men tiden går och ingenting händer – förutom att tjänstepersonalen försvinner. Amenábar underskattar inte tittaren utan förlitar sig mer på det atmosfäriska än på det billigt chockerande. Ruggigt var ordet och finalpasset är överraskande. Och Kidman är lika blek som hon är underbar. Kutonen lördag 11.9 kl. 21.00–23.05, söndag 12.9 kl. 22.50–01.00 och fredag 17.9 kl. 23.45–01.55

Nicole Kidman i The others. Bild: Warner Sogefilms

Bohemian rhapsody

(USA 2018) Tv-premiär blir det för Bryan Singers Bohemian rhapsody, denna omåttligt populära Queen-rulle som är för konventionell för att riktigt sticka ut, men för välspelad och taggad för att sopas under mattan. Och så var det musiken som får taket att lyfta. Fokus ligger på Freddie Mercury (Rami Malek), det musikaliska underbarnet vars självdestruktiva livsstil leder till slitningar inom bandet. Dramaturgiskt är det formulär 1A som gäller och dialogen kan inte mäta sig med rocklyriken, men vänta bara tills Malek ställer sig på scenen, där slår det gnistor. Filmen börjar och slutar med Live Aid-spelningen på Wembley, en veritabel rockkonsert. Det är stort, högljutt och uppfriskande teatraliskt. Sub lördag 11.9 kl. 21.00–23.45 och onsdag 15.9 kl. 22.30–01.15

Rami Malek i Bohemian rhapsody. Bild: 20th Century Fox

Studie i brott

(Vertigo, USA 1958) Efter Fönstret åt gården följer Hitchcocks Studie i brott, regissörens kanske finaste film. James Stewart är den förtidspensionerade polismannen som har svårt för höga höjder. Han får i uppdrag att skugga hustrun (Kim Novak) till en gammal studiekamrat, en kvinna som ska vara besatt av en släkting som tog sitt eget liv. Men nu vill det sig inte bättre än att Stewart själv trillar dit, en kärlek som får ödesdigra konsekvenser. Det bäddar för en sadomasochistiskt inspirerad, psykologisk thriller där Jimmy Stewarts behagliga hygglig prick-image åker på en snyting. Men berusande är det, tacka Bernard Herrmans musik och Robert Burks lummiga San Francisco-plåtar. För att inte tala om Novak, den svalaste av Hitchcock-skönheter. Yle Teema lördag 11.9 kl. 21.40–23.45 och torsdag 16.9 kl. 22.35–00.40

Kim Novak och James Stewart i studie i brott. Bild: NBC Universal

Corona film club

(Sverige 2021) Vad gör en 82-årig svensk filmkritiker och regissör när coronapandemin slår till och han är instängd i en liten tvåa på Södermalm i Stockholm? Tja, heter man Stig Björkman botaniserar man i sin filmkollektion och ringer vänner och bekanta inom filmbranschen, som Isabella Rossellini, Alicia Vikander, John Sayles och Vicky Krieps. Det låter kanske inte mycket för världen men frågan är om inte Corona film club, i regi av Stina Gardell, är det hittills mest sympatiska av alla (helvetes) coronabidrag. Inte mycket blir sagt men tillräckligt. Där Rossellini gläder sig åt att slippa resa jobbar Sayles på sin spanska medan Joyce Carol Oates oroar sig över den unga generationen. Björkman själv grunnar på åldrandet och konstaterar att han älskar livet så mycket att han över huvud taget inte vill dö. Yle Fem söndag 12.9 kl. 21.30–22.30

Krister Uggeldahl

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Så kan valet av lån påverka din ekonomi

Mer läsning