En linbana är ett billigare och grönare alternativ över Kronbergsfjärden

Jag förundrar mig över De grönas inställning överlag till naturen och dess bevarande nu för tiden. Kronbergsfjärden är bara ett exempel, vi har många ännu värre.

Jag hänvisar till Ralf Nikanders insändare (HBL Debatt 10.2) "Hur kan någon grön acceptera en brolösning" och håller helt med om hans åsikter om Kronbergsfjärdens brobygge och den alternativa linbanan. Linbanan är ett säkrare och grönare alternativ än bron – och billigare.

Jag förundrar mig över De grönas inställning överlag till naturen och dess bevarande nu för tiden. Kronbergsfjärden är bara ett exempel, vi har många ännu värre. Bland annat Lappvikens sjukhusplaner, centralparkens byggen i Britas och flera andra projekt som förstör naturen slutgiltigt. Tur att en del förkastades.

Värst är kanske Malms flygplats och dess omgivning. Mycket rik, skör samt rar flora och fauna runt flygplatsen, fint rekreationsområde med naturstigar. För att inte tala om en kulturhistoriskt värdefull flygplats.

Allt detta skall förstöras för att bygga bostadsområde på en mark som inte lär vara lämplig för byggnader, varför det en gång i tiden byggdes för flygplatsverksamhet och inte för hus.

Men kanske De gröna i stället skyddar Sibboskogarna som för över tio år sedan inlöstes av Helsingfors stad med tvång, för att bostadsbebyggas. Där har spaden ännu inte varit i marken. De gröna har lyckats beskydda skogarna väl?

Vi är flera i min bekantskapskrets som kallar De gröna för "vattenmeloner" – gröna utanpå och röda inuti.

Fred Rosbäck, ingenjör, Helsingfors

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Axxell tänker som morgondagens jordbrukare – satsar på samarbete

Mer läsning