Finsk restaurangtjänst ska minska matsvinnet i Europa – genom att sälja överbliven mat

Matsvinnet är ett stort problem inom restaurang- och kafébranschen. Tuure Parkkinen lanserade ResQ Club och tjänsten ResQ som är avsedda att minska matsvinnet genom att erbjuda en plattform där restauranger kan sälja överbliven mat till ett förmånligt pris.

– Jag har tidigare studerat industriell ekonomi, lett en personaltjänst och skrivit lösningsorienterade böcker inom nationalekonomin. Efter ett par år av läsande och skrivande kände jag att det var dags att pröva på något nytt, säger Tuure Parkkinen, som i våras bytte från vd-rollen till att vara expansionschef för företaget ResQ Club.

Efter det började Parkkinen leta efter en marknad där hans insats fort kunde nå synliga resultat. Efter en tid fann han matindustrin och blev involverad i ett projekt vars koncept liknar det nuvarande.

Vi ville ända från början utveckla en tjänst som löser ett problem

Parkkinen märkte att han och två andra aktörer i projektet hade olika åsikter om hur tjänsten borde utvecklas. Parkkinen ville hålla fokus på kunden och utveckla den enligt deras behov. Efter att de två andra aktörerna vägrade underteckna avtalen trots tidigare löften, samlade han ett eget team och började jobba på en tjänst som gick bättre ihop med hans egna värden.

– Jag ville tänka utanför ramarna och göra en tjänst som inte är begränsad till enbart en app på mobilen. På det sättet kunde man nå ännu fler kunder och minska matsvinnet ytterligare. Då samlade jag ett team med likasinnade människor och började utveckla ResQ Club, säger Parkkinen.

Trots att tjänsten fortfarande kan anses vara ny på marknaden har ResQ Club redan över 150 000 registrerade användare bland annat i Finland, Sverige och Tyskland, och ett tusental samarbetspartners, bland dem restauranger kaféer, bagerier och hotell. Utöver det har mer än 250 000 matportioner räddats.

Från vänster: Tuure Parkkinen, ResQ Clubs nya vd Oula Antere, samt Mai Goth Olesen som grundat tjänsten MealSaver som slog sina krafter ihop med ResQ Club i april. Bild: ResQ Club-Arkivbild

En krävande marknad

Matindustrin är ingen lätt marknad. ResQ har prövats i flera olika länder, men eftersom industrin kan se helt annorlunda ut i olika länder, kan inte samma koncept fungera överallt. ResQ Club är inte heller det första företaget som försökt erbjuda liknande tjänster.

– Vi är inte de första, det finns liknande tjänster men de är inte strukturerade på samma sätt. I Frankrike har man försökt med en tjänst som heter OptiMiam, men den har inte klarat sig så bra. Utöver oss vet jag enbart om ett annat företag som lyckats växa utanför sitt eget hemland, säger Parkkinen.

Parkkinen tror att orsaken till att just ResQ klarat sig så bra är tjänstens flexibilitet.

– Vi ville ända från början utveckla en tjänst som löser ett problem och dessutom är lätt att hitta och använda. Vi ville inte heller begränsa oss till en app utan webbsidan har också varit med från början. Tjänsten skall vara lätt att anpassa enligt kundernas och parternas behov.

Företaget har redan fått massor av värdefull feedback och har flera idéer de vill förverkliga.

– Det finns flera idéer än vad vi kan ta itu med. De förbättringar vi jobbar med för tillfället vill vi göra ordentligt så att de ska funka från början. Det tar sin egen tid och därför måste vi tänka på vad som är viktigt just nu.

ResQ Club lanserade nyligen en uppdaterad version av tjänsten, men vad som är det nästa steget kan Parkkinen ännu inte avslöja. Visionen är ändå densamma, att främja en hållbar urban livsstil genom att hjälpa människor att hitta och njuta av värdefull överbliven mat.

Redan det att man inte behöver kasta bort fullt ätbar mat är bra

Tjänsten i daglig användning

Veera Kinnunen är butikschef för SIS. Deli + Café på Kalevagatan. Hon säger att restaurangen dagligen använder ResQ för att sälja överbliven mat. Så gott som allt som sätts ut på appen går åt.

– Vi använder ofta ResQ då vi märker att det finns ett stort överskott av någon viss sallad, och vet att den annars skulle slängas bort, säger Kinnunen.

Appen har ibland haft problem och visar fel tidtabeller och uppdaterandet av erbjudanden har dröjt. Annars har appen fungerat bra och fyllt sin uppgift.

– Redan det att man inte behöver kasta bort fullt ätbar mat är bra. Det att en restaurang ännu kan tjäna lite extra på det är enbart en bonus.

Kinnunen tror inte att det att en del restauranger och kaféer använder ResQ har en negativ effekt på någon annan i branschen.

– Jag tror inte att de som använder ResQ alltid är samma kunder som annars skulle komma hit. Det är en ny grupp av kunder som kanske inte annars skulle ha handlat här. Dessutom leder besöken ofta till att kunden också köper produkter till normalt pris.

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00