En Kia med nya muskler

Sportig. Designen på nya Kia Sportage tar fasta på föregångarens karaktäristiska fönsterbågar men framhäver sportigheten desto mer, inte minst med den fylligare baken. Bild: Kristoffer Nöjd

Kia har tävlat i den allmänna klassen med stor framgång. Med nya Sportage utmanar man eliten.

Sedan suven Kia Sportage introducerades i mitten av 90-talet har man sålt 3,5 miljoner exemplar i världen genom åren, av dem 450 000 i Europa.

I Finland finns 7 500 Sportage, hela 5 000 av dem är av den förra generationen som landade här 2010. I Finland siktar Kia på att sälja 1 500 nya Sportage i år. Ett hundratal är sålda redan fastän den fjärde generationen introduceras först nu.

Suv-segmentet växer starkt, inte minst i Europa och Kia vill ha sin del av kakan. Därför är det viktigt att Sportage faller européerna i smaken. Och Sportage är de facto i mångt och mycket en europeisk bil. Liksom C'eed tillverkas den på Kias egen fabrik i Slovakien.

Vågad front

Med nya Sportage har man velat framhäva den gamla modellens styrkor och åtgärda bristerna. Den ska vara lika bra att hantera som den ser ut, eller se lika bra ut som den är att hantera, beroende på om man frågar ingenjörerna eller designavdelningen.

Utseendemässigt har man velat ge den nya Kian en kraftigare uppsyn, tigernosen som grillen kallas, är ett led i den strävan. Den fylligare baken symboliserar Kians bredare axlar. Sportage har gått på gym helt enkelt.

De kromade fönsterbågarna framhäver de typiska Sportage-linjerna och de flesta kan säkert hålla med om att nya Sportage är stilig, åtminstone sett från sidan och bakifrån. Men fronten är vågad. Det är alltid riskfyllt att dra upp framlamporna mot motorhuven, se bara vilken åsiktsdelare Nissan Juke är. Det går liksom inte att flytta på bilens ögon utan att folk reagerar. Å andra sidan har märken, som inte är lika traditionsbundna som de tyska, lättare att experimentera. Kia gör det till och med på Sportage, som man ser som sitt flaggskepp på den europeiska marknaden.

Man har satsat på en modern och redig förarmiljö med mjuka material för kvalitetskänslans skull. Instrumentpanelen är riktad mot föraren. Kia har lyckats bra i sin eftersträvan men uttagen (12 V, USB, Aux) framför växelspaken sticker lite i ögat. Samma sak gäller för lillasyster C'eed. Det hade varit lätt att lägga dem bakom en lucka.

Rymlig och praktisk

Hjulbasen är 30 millimeter längre än på föregångaren. Utvändigt har nya Sportage vuxit med 40 millimeter på längden, i övrigt inte. Fram sitter man bekvämt vilket man också gör på baksätet, även större gubbar. Kian lastar närmare 500 liter vilket är en markant förbättring från förra generationen. Baktill finns ingen kant man måste häva väskorna över och vill du komma riktigt lätt undan med lastandet kan du skaffa finns en elektronisk baklucka som tilläggsutrustning. Hatthyllan är på rulle så man slipper lösgöra den om man transporterar hundar eller högre föremål. Nya Sportage kommer med fyra olika utrustningsnivåer, nu finns den sportiga GT-nivån även för suven.

Förståsigpåarna ansåg att Sportage den äldre var bullrig. Med det förnyade chassit har Kia försökt åtgärda detta. Man har dessutom satsat mycket på ljudisoleringen bland annat i hjulhusen och lyckats sänka bullret i kupén med ett par decibel.

Bra på vägen

Den förra generationens Sportage kritserades också för att vara lite svajig på vägen. I den nya bilen har man utökat andelen höghållfast stål från 18 till 51 procent för en stadigare kaross. I kombination med den styvare fjädringen, nya bussningar baktill och en horisontellt monterad servo på framvagnen har man byggt en bil som är mycket bra att köra. Styrningen är exakt och vägkänslan stark. Bilen är mycket rolig att hantera på de ringlande vägarna utmed kullarna i utkanten av Barcelona. Den nya sjuväxlade automatlådan lämnar inte mycket att önska.

Dieselalternativen i nya Sportage är 1,7 liter med 115 hästar, 2 liter med 136 hästar och 2 liter med 185 hästar. På bensinsidan finns en 1,6 liters sugmotor med 132 hästkrafter och en helt ny 1,6-litersturbo med 177 hästkrafter. Nykomlingen, den förväntade storsäljaren, presterar ett dragmoment på 265 Nm och agerar tillräckligt resolut i de flesta lägen. Men när man trampar hårdare på gaspedalen både känns och låter det mer ansträngt under bensinmodellens huv än under tvålitersdieselns (400 Nm) dito. Som draghund är den nya bensinturbon lite valpaktig jämfört med den stora dieseln.

Utgångspriset för en ny Sportage ligger på knappt 27 000 euro. Vill du ha fyrhjulsdrift och högre utrustningsnivå får du sätta 10 000 till. Hittills har två tredjedelar av de finländska Sportage-ägarna dock nöjt sig med framhjulsdrift.

Med nya Sportage visar Kia att ambitionsnivån är hög. Den sjuåriga fabriksgarantin som lockat köpare de senaste åren börjar alltmer kännas som en bagatell i sammanhanget.

Pris: 48 490 euro

Slagvolym: 1 591 / 4 cylindrar

Effekt: 130 kW/ 177 hp/ 5 500 rpm

Vridmoment: 265 Nm/ 4 500 rpm

Topphastighet: 201 km/h

Acceleration 0–100: 9,1 sek.

Snittförbrukning: 7,5 l/km

CO2-utsläpp: 175 g/km

Bränsletank: 62 liter

Bagageutrymme: 491 – 1 492 liter

Mått: L 4 480/b 1 855/ h 1 645 mm

Vikt: 1 534 kg

PLUS

Köregenskaperna, kvalitetskänslan

MINUS

Bara de mindre dieselmotorerna kommer under 140 g/km i utsläpp

Automatlåda fås inte till de framhjulsdrivna modellerna

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Jordnära studier drar fullt hus på Keuda Saaren kartano

Mer läsning