Ornamos Konstförsäljning 9–17 mars 2019

Ornamo är ett rikstäckande förbund för formgivare och konstnärer med mer än 2 500 medlemmar.

På den årliga Konstförsäljningen i Helsingfors Kabelfabriks Puristamo samlas verk som slår vakt om konstindustrins olika tekniker.

På utställningen finns unika bruksföremål samt skulpturer, lampor, smycken och konst av keramik, glas, textil, trä och andra material.

Konstförsäljningens gallerist Clarice Finell leder guidade turer på svenska söndag 10.3, onsdag 13.3 och söndag 17.3 kl 14.

Öppet: MÅ-FRE - kl 12–18, LÖ-SÖ - kl 11–17, GRATIS INTRÄDE

Fjolårets försäljning var en succé på flera plan vilket bidrar till att man i år har rekordmånga utställare – 140 stycken, som alla har möjlighet att delta med tre verk var.

Förutom konstnärer i olika skeden av karriären presenterar försäljningen också tekniker och stilarter av många olika slag. Att få ihop en snygg och bra helhet är för galleristen Clarice Finell en utmaning av det angenämare slaget.

– Ornamos konstförsäljning hör till mina absoluta höjdpunkter på året. Det är lite som en extra julafton, säger hon.

Hur kan man förbereda sig som besökare?

– Om man är intresserad av vem som deltar kan man gå in på Ornamos webbsida och titta på listan. I övrigt behövs inget annat än att komma med öppet sinne och njuta av det som finns. Här finns något för alla, säger Finell.

Hittar man något som tilltalar kan man som köpare ta med sig verket direkt. Det går också att reservera arbeten i upp till tre dagar.

Hållbart i glas

I Camilla Mobergs galleri Sirius i Fiskars är skapandeprocessen i full gång. Förutom att delta i Ornamos konstförsäljning ska Moberg ställa ut sina glasarbeten på Gumbostrand Konst & Form i sommar.

Just nu pågår ett intensivt skissande. Efter det följer "hyttdagarna" i Notsjö Glasbruk under vilka glaselementen tar sin konkreta form, medan den slutliga kompositionen görs tillbaka på galleriet.

– I det här skedet är allt ett enda kaos, vilket är både härligt och tungt på samma gång, säger Moberg.

Som formgivare, designer och glaskonstnär är hon den som gillar att jobba brett. I sitt skapande har hon gått från bruksföremål och småskalig serieproduktion till att mer och mer ägna sig åt ljusskulpturer och skulpturella lampor. I Ornamos konstförsäljning medverkar hon med sina unika DoReMi-lampor.  I den kombineras förutom hennes fascination för glas också fascinationen för naturstenar och stenformationer som hon ser som en länk mellan människan och naturen.

 Ljusskulpturen Inclusive som Moberg gjorde tillsammans med invandrare från olika kulturer var ett ställningstagande för det mångkulturella. Just nu hör klimatfrågor till det som engagerar.

– Att mina lampor är välgjorda och vid behov går att reparera är också det ett ställningstagande, för hållbarhet. Jag vill att mina produkter lever vidare till kommande generationer. För det krävs välgjorda produkter: skickligt hantverk, bra design och bra teknik. Min målsättning är ett vackert slutresultat som kan glädja sin omgivning estetiskt, säger hon.

En del av arbetsfilosofin är användandet av finländska glasblåsare för att den vägen bidra till att hantverkets traditioner och starka kunnande lever vidare i landet.

Keramiskt ställnings­tagande

Keramikkonstnär Catharina Kajander medverkar i försäljningen med sina terrakottamattor som för ett par år sedan ställdes ut på Laterna Magica. Verken Pandoras box 1 och 2 samt bönematta tar ställning till kränkningar av kvinnans mänskliga rättigheter i samhällen där jämställdhet inte råder. Arbetena har också varit en del av Sjählö 9-gruppens utställning om utanförskap.

Att årets försäljning har samhällspåverkan som frivilligt tema passar Kajander bra.

– Jag är inte en keramiker som bara gör dekorativ konst utan berättar alltid något med mina arbeten, säger hon.

Kajander jobbar ofta med finländsk rödlera som också är ett material hon för tillfället skriver en kulturhistorisk bok om. Materialet har hängt med hela karriären.

– Redan när jag blev klar från Ateneum 1966 frågade jag mig varför man ska importera lera från fjärran länder i stället för att använda sig av det som finns i det egna landet.

Hon är sedan länge medlem i Ornamo och ingick de facto i gruppen som i tiden tog initiativet till försäljningsutställningen som sedan vuxit sig större längs med åren.

– Försäljningsutställningen är jätteviktig. Det blir lite av en årlig överblick av vad som är på gång i våra yrken – både för oss medlemmar och för allmänheten. Evenemanget bidrar också med synlighet vilket hör till det viktigaste för en konstnär, säger Kajander.

Papper på nytt sätt

Papper är materialet för Irina Pått som specialiserat sig på belysningskonst och lampor, det senare inom ramarna för det egna företaget Lumidesign.

Före det gjorde hon sig ett namn som skulptör som medlem av Sculptors' Society of Canada. Övergången från brons till papper skedde då hon på 1990-talet, efter år utomlands, flyttade tillbaka till recessionens Finland. Inledningsvis blev det reliefer av papper, via andra tillfälligheter så småningom också lampor.

– Det är då man kommit till en återvändsgränd som det verkliga skapandet brukar börja. Bakom varje arbete finns en story eller ett problem, säger Irina Pått.

Hon har utvecklat en egen teknik för sina arbeten som hon framställer av metallnät, asiatiskt papper eller linmassa, ibland också återanvänt material såsom nermalda ordböcker, jeans, eurosedlar och båttrossar.

Tidigare i våras överlämnade hon beställningsverket Gåspennans tidevarv till det nyrenoverade stadshuset i Raseborg. Installationen baserar sig på Gustav Vasas privilegiebrev från 1546 då Ekenäs fick sina stadsrättigheter. Verket är gjort i blandteknik och kan kategoriseras som fotografiskt verk, som papperskonst, men också som en lampinstallation. På Ornamos utställning medverkar hon med en kollektion vägglampor som bygger på samma idé.

– Det som fängslat mig med pappret är att det är en gammal teknik som kan tillämpas på nya sätt, samt utmaningen det inneburit att lära sig bemästra det, säger hon.

I sitt jobb inspireras hon mycket av det nordiska ljuset.

– Ljuset är terapeutiskt och betyder mycket för mig – både som reflexion med det vita material jag ofta använder och som faktor i inredningen. Det kontemplativa och minimalistiska är nära mitt uttryckssätt både inom lampdesign och då jag jobbar med reliefer, säger Pått.