En föregångare möter vår tid

Manipulation. I "World Trade Monopoly", en spelplan med världens länder som ”tomter”, slår Öyvind Fahlström fast det uppenbara – vår verklighet är en massa av pågående manipulation och förändring. Bild: Öyvind Fahlström

Med sin snårigt detaljerade och samtidigt svepande systemkritik blev Öyvind Fahlström en konstnär som ställde betraktarens tanke i centrum. I en högintressant utställning låter Moderna museet fyra av hans mest centrala verk möta 28 internationellt arbetande kolleger från vår tid.

Manipulera världen

Aktivera Öyvind Fahlström

Moderna museet i Stockholm

Till 21 januari

Det finns ingen nollpunkt. Ingenting är statiskt. Allt förändras. Du kan inte stiga ner i samma flod två gånger. Vi lever inte i en verklighet, vi skapar den ständigt på nytt och på nytt.

Ja, det är lätt hänt att man låter som en trött citatsamling när man ska konstatera livets och världens självklara fundament.

Och ändå stretar vi ofta emot. Försöker precisera fasta motsatsförhållanden och dikotomier som vi kan ställa ifrån oss som om de vore museiföremål att betrakta i trygga oföränderliga montrar.

Det är ett mänskligt drag att vilja fixera det som är en föränderlig massa av kunskap och strukturer. Ibland har det också hjälpt oss att undvika att upprepa onödiga misstag. Att kasta sig på en eld för att man fryser är ju inget man är betjänt av att pröva mer än en gång. Men minst lika ofta har det fått oss att upprepa tidigare felsteg trots att vi borde veta bättre.

För konstens del gick i stort sett hela det tjugonde århundradet ut på att lösgöra sig från bilden av konstobjektet som en fast betraktande och unik utsaga från en konstnärs sinne. Konsten är inte resultatet av en process, utan en del av ett ständigt pågående. Från Marcel Duchamp och dadaisternas friläggande av vardagsobjektets fasta funktion till postmodernismens pedagogiska kaos av den stora enda berättelsens omöjlighet.

Konstobjektet är inte en bild som visar världen som den är, utan ett fönster där du, betraktaren, kan titta ut på en föränderlig värld. I bästa fall med ditt kritiska tänkande aktiverat.

Monopol

Det ovanstående är orsaken till den svenska konstnären Öyvind Fahlströms (1928–1976) stora betydelse. Den maniskt mångsidiga Fahlström befann sig mitt i smeten när 60-talets öppna konst med pop och konceptualism slutligen gjorde korv av de falska hierarkierna. Med texter, spel, happenings, interventioner, dokumentationer, föränderliga målningar och en på en gång snårigt detaljerad och mycket svepande systemkritik blev Fahlströms verk en virvelvind som ställde betraktarens medverkan och tanke i centrum.

Fahlström har inte blivit en förebild på samma sätt som stora delar av hans umgänge i New York när det begav sig – Jasper Johns, Robert Rauschenberg med flera – men är definitivt en föregångare. Det bästa sättet att beskriva honom är möjligen som en av Nordens första samtidskonstnärer, och det är som sådan han stiger fram i utställningen Manipulera världen – Aktivera Öyvind Fahlström, där Moderna museet låter fyra av hans mest centrala verk möta 28 internationellt arbetande och intressanta kolleger från vår tid. Det fungerar utmärkt.

I "World Trade Monopoly", en spelplan med världens länder som "tomter", slår Fahlström fast det uppenbara – vår verklighet är en massa av pågående manipulation och förändring. Den stora gestaltningen "Dr Schweitzers sista uppdrag" består av mängder av små, poppiga bilder som tydliggör att den berättelse de tillsammans formulerar kan läsas på mängder av olika sätt – och det är en kvalitet som bibehålls trots att bilderna i någon mån reduceras genom att presenteras som en statisk ikon som vi inte ens får komma särskilt nära.

Koloniala råvaror

Fahlström startar, eller snarare pekar ut, händelsekedjor. Led mer än slutpunkter. Konsten blir ett forum för reflektion och fundering, mer än för slutsatser. Tyska Hito Steyerls väldiga, cyberpunkigt dystopiska film "Factory of the sun", som nyss visades på Kiasma i Ars 17, blir ett överraskande fint möte. Detsamma gäller amerikanska Candice Lins "System for a Stain" – en märklig destillator som färgar vatten rött med hjälp av koloniala råvaror som te och socker, för att släppa ut en pöl av den blodlika vätskan på en marmorimiterande matta i en annan del av rummet. Bägge två har något av Fahlströms både exakta och svepande rörelse. För att bara nämna två exempel.

Det finns kanske lösningar inbakade i Fahlströms komplexa installationer. Men de är svåra att nå, och det är förstås ingen tillfällighet. Problemförklaringen är däremot tydlig. Det mustiga verket "World bank" består exempelvis av ett mörkt rum med en hög guldtackor som en pyramid i mitten, plus en mängd detaljer som ökar graden av komplexitet. Det är dock kapitalismkritiken som ska nå betraktaren, och insikten om att det inte finns några enkla lösningar.

Ibrahim Mahamas "Location" består av jutesäckar från konstnärens hemland Ghanas exportindustri. Upphängda på väggarna blir säckarna en kokong där betraktaren stiger in i det som vanligen utgör en yta av den globala postkoloniala ekonomin. Verket har visats i många utföranden tidigare, men i de ganska låga rummen på Moderna museets nedre plan blir den klaustrofobiska känslan extra påtaglig. På golvet i samma rum ligger svenska Katarina Pirak Sikkus stora, vita markduk som bär spår från ett tumultartat möte mellan demonstranter, polis och markägare i samband med en omstridd provsprängning för mineralutvinning utanför Jokkmokk i norra Sverige. Rummets olika verk flyter samman i en både tydlig och komplicerad talkör.

Det skulle gå att presentera Öyvind Fahlströms rika produktion på mängder av sätt. En retrospektiv som började med den konkreta poesi och ljudkonst som konstnären redan på 50-talet sysslade med hade förstås varit ett alternativ. Trots sin status är Fahlström knappast känd för en större allmänhet. Men ett sammelsurium av samtida konst i framkant är på sätt och vis ännu bättre.

Manipulera världen är en salut för tankens komplexitet, och det är nog precis den hyllning Fahlström hade önskat sig.

Sebastian Johans

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Jordnära studier drar fullt hus på Keuda Saaren kartano

Mer läsning