En finne igen – här har Gräns mötts med frapperande ointresse

Eero Milonoff tillsammans med sin motspelerska Eva Melander i Gräns. Till vänster syns årets hederspristagare Yvonne Lombard. Bild: TT/Anders Wiklund

Trolldramat Gräns tilldelades hela sex Guldbaggar på den svenska Guldbaggegalan i måndags – bland dem finländaren Eero Milonoff för sin birollsprestation.

Ursäkta rubriken, men man blir ju lite glad över Eero Milonoffs Guldbagge för bästa manliga biroll, i synnerhet som filmen i fråga, Ali Abbasis Gräns, hos oss möttes med ett frapperande ointresse (bättre gick det för Outi Mäenpää som kammade hem en bagge för sitt rollarbete i Pernilla Augusts Svinalängorna).

Till den utomordentligt internationella bilden av svensk film – på förekommen anledning en exportvara – bidrar det faktum att trollfilmens regissör, född i Teheran, kom till Sverige så sent som 2002.

Där har vi mycket att lära oss, även om det bör sägas att Miia Tervos bioaktuella Aurora är ett steg i rätt riktning. Förutom att det här är filmen där kvinnorna tar för sig, tacklas även flyktingproblematiken utan vaselin på linsen.

På tal om det förstnämnda perspektivet fanns filmbranschens eget #tystnadtagning-projekt med på ett hörn, klart det. Men programledaren Emma Molin, bekant från humorgruppen Grotesco, förtjänar en eloge för det ironiska, ibland även självironiska, greppet.

Sedan kommer man inte ifrån att svenskarna kan det här med galor. Det är pompa och ståt, glitter och glamour – att jämföra med den blåvita firmafestlooken.

Annars är det ju lätt att som utböling tappa bort sig på Guldbaggegalan, detta med tanke på att det är så få svenska filmer som visas på finländska biografer. Inte för intet ser man fram emot Fredrik Backman-filmatiseringen Britt-Marie var här med Pernilla August i titelrollen. Även Sune lär vara på väg, i slutet av februari.

Läs också:

Recension: Sagolikt och egenartat i gränslandet

Krister Uggeldahl

Fakta

Och vinnarna är …

Bästa film: "Gräns", producenter Nina Bisgaard, Piodor Gustafsson, Petra Jönsson

Bästa regi: Carl Javér för "Rekonstruktion Utøya"

Bästa kvinnliga huvudroll: Eva Melander för "Gräns"

Bästa manliga huvudroll: Joakim Sällquist för "Goliat"

Bästa kvinnliga biroll: Lena Nilsson för "Videomannen"

Bästa manliga biroll: Eero Milonoff för "Gräns"

Bästa manus: Peter Grönlund för "Goliat"

Bästa foto: Kristoffer Jönsson för "Trädgårdsgatan"

Bästa klipp: Dino Jonsäter för "Goliat"

Bästa kostym: Ingrid Sjögren: "Tårtgeneralen".

Bästa mask/smink: Göran Lundström, Pamela Goldammer och Erica Spetzig: "Gräns".

Bästa scenografi: Ulrika von Vegesack: "Ted – för kärlekens skull".

Bästa visuella effekter: Peter Hjort, Mikael Windelin och Christian Sjöstedt: "Gräns".

Bästa ljud/ljuddesign: Christian Holm: "Gräns".

Bästa originalmusik: Johan Testad: "Goliat".

Bästa dokumentärfilm: "Rekonstruktion Utøya"

Bästa kortfilm: "Martyren"

Bästa utländska film: "Shoplifters"

Gullspiran: Linda Hambäck, producent och regissör.

Årets nykomling: Crazy Pictures

Årets hederspristagare: Yvonne Lombard

Guldbaggens publikpris: "Tårtgeneralen"

En nästan skuldfri bostad ger dig flera möjligheter i din ekonomi

Ett omvänt bostadslån innebär utnyttjande av den förmögenhet man har fast i sin bostad. Om man känner att pensionen inte räcker till och besparingar sitter i väggarna, kan man frigöra medel genom att ta banklån på upp till hälften av bostadens värde. 25.4.2019 - 10.46