En del elsparkcyklar är i användning över vintern, andra tas bort – "De tål nog minusgrader"

Elsparkcyklarna har blivit en vanlig syn i Helsingfors sedan de första lanserades i april i år. En del elsparkcykelaktörer kommer att vara verksamma även över vintermånaderna medan andra tar paus. Bild: Cata Portin

Åtminstone tre elsparkcykelföretag i Helsingfors fortsätter sin verksamhet året om trots den annalkande vintern.

Då vintern kryper närmare uppstår frågan vad som händer med alla elsparkcyklar som tagit Helsingfors och andra städer i Finland med storm det senaste halvåret.

Hur väl tål de batteridrivna fordonen köld och hur går det med snöplogningen om sparkcyklarna ligger i vägen eller är begravda i snön?

En rundfrågning till olika sparkcykelleverantörer verksamma i Helsingfors visar att en del tar bort sparkcyklarna från gatorna under senhösten. Andra väljer däremot att fortsätta verksamheten genom vintern så gott det går.

Marknadsföringschef Mathias Soini vid det svenska elsparkcykelföretaget Voi berättar att de har erfarenhet av en vintersäsong i Stockholm förra året. Då kunde företaget fortsätta sin verksamhet genom nästan hela vintern. Tio dagar var så kalla att de var tvungna att ta bort elsparkcyklarna från gatorna.

– Vår plan är att göra på samma sätt i Finland nu i vinter. Säkerhet är nummer ett, så om det blir mycket is eller snö på gatorna så plockar vi bort elsparkcyklarna. Vi kommer antagligen också att ha färre elsparkcyklar på gatorna under vintern.

Läs också: Elsparkcyklarnas underhåll är ett dygnet runt-arbete

Soini intygar att företagets sparkcyklar användes flitigt i Stockholm även under vintermånaderna i fjol.

– Elsparkcyklarna tål minusgrader. Men man kan jämföra dem med en mobiltelefon – batteriet håller inte lika länge om det är kallt.

Plockas snabbt bort vid behov

De uthyrbara elsparkcyklarna fungerar via en app på telefonen och kan praktiskt taget lämnas var som helst på gatan då man kört färdigt. På frågan om sparkcyklarna kan bli ett problem för snöplogningen i staden svarar Mathias Soini att de kommer att följa med väderleksrapporterna och ta bort elsparkcyklarna om det verkar bli snöstorm.

– Vi har tagit bort elsparkcyklarna flera gånger tidigare också, till exempel under Ruisrock i Åbo, under valborgsmässoafton och på Blockfest i Tammerfors. Vid behov går det kvickt att ta bort dem från gatorna i samarbete med våra logistikföretag.

Också det tyska elsparkcykelföretaget Tier planerar att ha sina sparkcyklar i användning över vintern, men med en begränsad flotta. Användningsområdet kommer också att förminskas och öppettider kommer att reduceras.

– Skulle det till exempel bli en snöstorm kommer vi av säkerhetsskäl att låsa alla skotrar så att dessa inte är tillgängliga för användare. Skotrarna stängs av på distans och på bara någon minut, säger Tiers Helsingforsansvariga Niklas Gahnström till HBL per e-post.

Även amerikanska Lime meddelar att de fortsätter sin verksamhet i Helsingfors över vintern – men inte om väderförhållanden är dåliga.

– Vi kommer också att jobba tätt med stadens tjänstemän som håller oss informerade om väderförhållandena och när de behöver ploga gatorna, så att vi kan se till att våra elsparkcyklar inte är i vägen för arbetet, säger Mikael Uusivuori, Limes operativa chef för Finland.

Det finska elsparkcykelföretaget Hoop tar en annan väg än de svenska och tyska konkurrenterna. Hoop väljer att plocka bort sina 300 elsparkcyklar från Helsingfors gator under hösten.

– Vi har börjat ta bort dem i takt med att efterfrågan minskat på grund av det allt kallare vädret. I slutet av den här månaden tar vi bort de sista elsparkcyklarna, säger företagets vd Jerry Jalava.

Hoop har inget fast datum för när de fortsätter sin verksamhet på våren, det avgörs utifrån väderförhållandena. När snön smält bort kan verksamheten fortsätta.

Läs också: Elsparkcykeln försvårar för synskadade – så här går det till på hinderbanan

En annan form av uthyrbara kollektivtrafikmedel i Helsingfors är stadscyklarna. För deras del avslutas säsongen den sista dagen i oktober. Orsaken till att stadscyklarna inte är i användning över vintern har att göra med att de i motsats till elsparkcyklarna måste parkeras vid cykelstationer som får sin ström från solpaneler. Under vintern skulle solenergin inte räcka till bedömer projektchef Samuli Mäkinen i en artikel i Helsingin uutiset.

Samtidigt påpekar han att cyklarna inte skulle användas i någon större utsträckning under vintern.

Utöver Voi, Hoop och Tier har det amerikanska elsparkcykelföretaget Lime och det tyska företaget Float verksamhet i Helsingfors. Helsingforsregionens trafik HRT har också ett pilotprojekt rörande elsparkcyklar på gång i Nordsjö i samarbete med ryska Samocat.

Skadegörelse inget problem

Det har förekommit spekulationer kring att elsparkcyklar som lämnas på gatorna utan övervakning utsätts för ofog. Det har ändå inte varit ett större problem intygar man från både Voi och Hoop.

Mathias Soini berättar att vissa fall av vandalism har uppdagats, vilket han menar är naturligt med tanke på att Voi har tusentals elsparkcyklar på gatorna.

– Samma gäller ju också vanliga cyklar och annan egendom. Vandalismen är ändå inget problem. I enstaka fall har det förekommit att någon slängt elsparkcyklar i havet. Men vi har med hjälp av polisen också fått fast några som slängt dem i vattnet.

Jerry Jalava säger att Hoop haft att göra med enstaka fall av vandalism under det dryga halvåret de varit verksamma i Helsingfors.

– Det handlar främst om helt vanlig skadegörelse där någon haft sönder en del av elsparkcykeln. I de flesta fall går de ändå att reparera snabbt.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Diamanter är det ultimata vintageköpet

Mer läsning