En buss behöver inte vara buss

Kyyti valdes i fjol till bästa mobiltjänst i klassen Utility and infotainment i Finland. För ett par veckor sedan startade företaget på allvar i Helsingfors där Pekka Möttö (till höger) går igenom de sista detaljerna med företagaren Hasse Kauhanen, vars minibuss kurvar efter passagerarna där de finns.Bild: Bo Ingves

Taxireformen är bra för Finland, för liksom bussreformen ger den en chans att skapa färdtjänster som är omöjliga med tillståndsbunden trafik. Det säger mannen bakom billigbussen Onnibus, Pekka Möttö, som nu vill förnya taxitrafiken.

Fast Pekka Möttö inte är en ung datanörd, utan en medelålders man som inte kan ett smack om kodning, är han en drivande kraft i den digitalisering av färdtjänsterna som nu hela tiden accelererar.

– Onnibus var först ut med webbiljetter och bolagets datasystem anpassade priset enligt bussarnas beläggningsgrad så att biljetterna blev dyrare närmare avgångstid.

Den aggressiva prissättningen fyllde bussarna och ändrade fjärrtrafikens prisbild på både landsväg och räls i hela landet.

– Tidigare var det billigare att ta bilen än bussen, säger Möttö.

Helheten borde avgöra

För att ytterligare underlätta vardagen för finländarna började Möttö på heltid arbeta med startupföretaget Tuup Oy och sålde sin andel i Onnibus 2016.

Tuup utvecklade en app som kunde koppla ihop olika trafikformer i ett enkelt gränssnitt och företaget väckte uppståndelse när det lanserade sin Kyyti-tjänst i form av en billigtaxi i Uleåborg våren 2017. Numera heter både företaget och appen Kyyti.

– Det var fel approach att betona priset eftersom hela grejen är datasystemet, som på ett intelligent sätt kopplar ihop människor och taxibilar i realtid, säger Möttö.

Den enkla matematiken är enligt honom att om taxibilarnas rutter kan läggas upp effektivt får de en högre beläggning och då blir enhetskostnaderna lägre.

– Kunderna kan dessutom välja om de vill ha en dyrare vanlig taxi eller om de kan dela en billigare taxi med någon annan, säger Möttö.

Efter Uleåborg spred sig tjänsten till Åbo och Tammerfors och lanserades nu i större skala i Helsingfors i mitten av september.

– Appen visar också i realtid vilka kollektivtrafikalternativ som kan användas för samma rutt. Med tanke på kundernas bästa och helhetsresandet vore det smidigast om det gick att köpa en biljett till kollektivtrafiken i huvudstadsregionen direkt i appen. Vi har tyvärr inte kommit till skott med HRT ännu, säger Möttö.

Landsbygdens räddare

Om någon kommer ihåg HRT:s Kutsuplus, den där lilla bussen som körde varierande rutter mot beställning och lyckades hålla sin minuttidtabell, så erbjuder Kyyti nu motsvarande tjänst i Helsingfors.

– Fördelarna är att skjutsen är billig och tidtabellen flexibel. Bakgrunden är att vår teknik på en och samma gång klarar av att hantera både taxi- och busstransporter, säger Möttö.

Enligt honom innebär det att man på många håll helt kunde avstå från en linjebaserad trafik med stora bussar och få passagerare.

– Kollektivtrafiken blir allt glesare på landsbygden. Ändå kör taxibilar och minibussar hela tiden FPA-, skol- och andra av samhället betalda skjutsar. Om de kunde plocka upp också andra kunder, som givetvis betalar skilt för sin transport, skulle det ge helt nya möjligheter att bo i glesbygden, säger han.

Konceptet kan bli verklighet eftersom han är talesman för en grupp företag som med hjälp av Sitra-finansiering utvecklar ett koncept för hur man kunde utnyttja offentligt stödd trafik även för vanlig passagerartrafik. Borgå och Lovisa är två orter som är med i projektet.

Kyyti är det namn som främst syns utåt, men invävt i tekniken finns datalösningar som utvecklats av andra finska företag.

– Vinkas system matchar kunderna med de tillgängliga fordonen, Infotriplas teknik räknar ut de effektivaste rutterna och tidtabellerna medan Sitowise är expert på projektadministration och sköter callcentret, säger Möttö.

Exporten drar

Enligt Möttö var Tuup, alltså nuvarande Kyyti, en av världens allra första MaaS-operatörer (förkortning av Mobillity as a service, på svenska ungefär mobilitet som en tjänst).

Företaget har från första början varit aktivt på den internationella marknaden och har levererat så kallade white label-lösningar till Schweiz, Vietnam och USA. Det innebär att ett annat företag använder tekniken under sitt eget varumärke.

– Intresset är stort på olika håll i världen för att tekniken gör det möjligt att effektivera kollektivtrafiken på ett sätt som inte tidigare var möjligt, säger Möttö.

Exempelvis i Schweiz samarbetar Kyyti med landets största bussbolag, PostBus, med den primära målsättningen att underlätta för passagerarna att komma till och från busstationen.

– Samma sak gäller i Finland. Tänker till exempel på flygtrafiken, beroende på var du bor kan resan mellan hemmet och flygplatsen vara den svåraste biten, säger Möttö.

Det han är mest rädd för just nu är att utländska intressenter tar över tekniken som står på tröskeln till internationalisering i större skala.

– Vårt nästa steg är stort och kapitalkrävande. Jag hoppas att vi får finansieringen från Finland så det inte går som med Kutsuplus där tekniken såldes utomlands och tjänsten försvann från Finland, säger han.

Fakta

Pekka Möttö

Det är ingen slump att Pekka Möttö är kollektivtrafikfixerad: Sedan hans farfar Kalle körde taxi i Helsingfors på 1920-talet och startade bussbolag i Sordavala 1930 har familjens liv kretsat kring bussar.

När Ryssland tog Sordavala flyttade verksamheten till Kides, och 2010 flyttade sonsonen Pekka verksamheten till Tammerfors, staden där Onnibus startade verksamheten lite senare.

– Man kan säga att kollektivtrafiken ligger i mina gener. Jag har hela yrkeslivet arbetat med trafik och nu vill jag hjälpa människorna att resa förmånligt och enkelt och fritt välja transportmedel, förklarar Möttö som är ekonom från finska handelshögskolan i Helsingfors, nuvarande Aalto-universitetet.

Fakta

Kyyti Group Oy

Grundat: 2016

Personal: 17.

Omsättning: 500 000 euro i år.

Finansiering: Samlat in drygt tre miljoner euro i finansiering för utvecklingsarbetet.