Elcykeln blir vårens stora hit

Cyklarna har plockats fram, åtminstone i Mässcentret där årets Goexpo inleddes på fredagen. Bild: Niklas Tallqvist

Lovorden tar aldrig slut när man talar med ägare till elcyklar. Cyklar med assisterande elmotor ger cyklandet en helt ny dimension. Även den som inte har toppidrottsmannens kondis kan nu ge sig ut till och med i krävande terräng.

– Med den här kan du ta dig genom djupsnön, säger Jonne Stenbacka och pekar på en terrängcykel av modell fatbike.

En fatbike har överdimensionerade, extremt tjocka och breda däck, ungefär som på en traditionell moped.

Stenbacka representerar Velo&Oxygen, en av de många firmor som ställer ut cykelvärldens senaste trender på årets Goexpo, sport- och fritidsmässan i Mässcentret.

Cykeln han pekar på är speciellt populär i skidcentren. Ja, just det: i skidcentren. I dag är cykeluthyrningen nästan lika viktig som skiduthyrningen i fjällen.

– De breda tjocka däcken skulle ju vara ganska tunga att trampa igenom snön med, men med assisterande eldrift går den lätt genom snön, försäkrar Stenbacka.

Man tror honom gärna. Förra veckoslutet såg man stundtals flera cyklister än skidåkare på isen utanför Fölisön. De flesta försedda just med samma fläskiga däck.

Elcyklarna är ingen nyhet, men det är ingen överdrift att säga att det är nu de slår igenom på allvar. Tidigare såg elcyklarna ut som vanliga cyklar med ett stort klumpigt batteri på pakethållaren och motorn oftast placerad i bak- eller framhjulets nav.

På dagens cyklar är batteri och motor ofta integrerade i ramen, så man knappt lägger märke till dem.

Nya entusiaster

Det revolutionerande är att tillverkarna lyckats övertyga också den sportigaste användargruppen, de som gillar oländig, backig terräng, om att man kan ha ännu roligare med en eldriven cykel.

– Jag skulle aldrig ha hittat sporten om det inte hade funnits eldrivna terrängcyklar. Det sänkte tröskeln för mig, säger en herre i övre medelåldern.

Nu säger han sig vara ute efter sin andra cykel av den här typen.

– Det är en fantastiskt rolig grej. Alternativet för mig och många andra äldre personer skulle vara att inte cykla alls. Nu kan jag lätt åka ut på en femtio kilometers tur. Och visst känner man av att benen fått jobba även om motorn är till hjälp.

Utbudet i Mässcentret är så stort att man blir nästan matt.

Vad ska man hålla i minnet när man står i beråd att köpa sin första elcykel?

– Fundera på hur mycket och i hurdan terräng du kommer att cykla, säger Stenbacka.

– Om du trivs i svår terräng kanske det lönar sig att satsa på en cykel som har såväl fjädrande framgaffel som fjädrande bakhjul. Om du är en typisk jobbcyklist så är det onödigt att satsa på bakfjädring.

Cyklarna tillverkas med olika stora ramar och hjul. Speciellt ramens storlek är helt avgörande för cykelkomforten.

Lätt i tunga backar blir det om man trampar eldrivet. Jonne Stenbacka rekommenderar att man väljer sin eldrivna cykel med omsorg. Bild: Niklas Tallqvist

Välj med omsorg

– Man måste helt enkelt prova sig fram. Ramstorleken bestäms av inte bara personens totallängd utan av förhållandet mellan längden på ben och rygg. Det lönar sig att offra lite tid på att välja rätt. I specialaffärer kan man ofta prova cykeln och vi har folk som kan finjustera styrstång och dylikt så att cykeln är som skräddarsydd, säger Stenbacka.

Batteriladdningen håller allt mellan 1,5 och 5 timmar.

– Det beror helt på hur mycket assistens man använder. De flesta tillverkare har fyra olika lägen man kan välja mellan. På våra cyklar kallas de eco, tour, sport och turbo. Eco ger minst assistens medan turbon ger mest.

Kör man med turboinställning så är batteriet tomt efter 1,5 timmar. Om batteriet töms helt och hållet kan cykeln naturligtvis framföras med muskelkraft, men då ska man minnas att ekipaget ofta är dubbelt så tungt som en cykel utan batteri och motor, dvs kring 25 kg.

– Det är inte så roligt att cykla den utan motorhjälp, men man kommer fram.

När kvicksilvret kryper ner så mycket som det gjort de senaste dagarna kan elcyklisten räkna med att batteriets livslängd sjunker med upp till tjugo procent. Att ladda batteriet tar sedan 4-6 timmar.

Priset på en eldriven mountainbike ligger i allmänhet mellan 2 000 och 5 000 euro.

– Som mässerbjudande har vi en fjolårsmodell för 1 749 euro, visar Stenbacka.

Terrängcyklarnas motorer är placerade i mitten, i trampnavet, för att ge cykeln lägre tyngdpunkt.

Vanliga, så kallade stadscyklar, av bekanta svenska märken får man för 1 500 euro och uppåt.

Billigare alternativ

På Helkamas avdelning intill visas den första serietillverkade elmotorförsedda Jopon upp.

Motorn finns i framnavet och batteriet på pakethållaren. Priset är modest, 1090 euro.

De billigaste elcyklarna hittar man på Biltemas avdelning där det även finns en hopvikbar modell. Den typen av elcyklar har ännu inte slagit igenom hos oss på samma sätt som i vissa storstäder, såsom i London där man kan se folk bära på dem i tunnelbanan.

Kanske vore det en perfekt lösning för många esbobor som retar upp sig på de långa avstånden till västmetrons stationer - åtminstone under varmare årstider.

Modifierad klassiker kan man kalla världens första eldrivna Jopo. 1 090 euro betingar nyheten. Bild: Niklas Tallqvist

Cyklarna dominerar Goexpon, men också golfutbudet är stort, både vad gäller resor och utrustning.

Goexpon har också mycket att erbjuda motionsidrottare, friluftsmänniskor, fotointresserade och hästfolk.

Ett slag för golfen. Golfbanor, golfresor och utrustning kan man utforska på den stora golfavdelningen i Mässcentret. Bild: Niklas Tallqvist

Trädgårdsstaden har kvar sin charm

På 1950-talet gjorde den moderna trädgårdsstaden Hagalund finländsk stadsplanering världsberömd. I dag är det både gammalt och nytt boende som får bostadsköpare att vända sina blickar hitåt. 3.9.2019 - 09.17

Mer läsning