Elbilen var det vettigaste alternativet

Laståsna. Den eldrivna lilla skåpbilen har samma utrymmen som sina dieseldrivna konkurrenter, och kaffedistributionen i huvudstadsregionen kräver inte att batterierna klarar många hundra kilometer per dag, säger Svante Hampf på kafferosteriet Kaffa. Bild: Evy Nickström

När Svante Hampf och hans kolleger på kafferosteriet Kaffa skulle köpa transportbil till företaget föll valet ganska självklart på en eldriven skåpbil. Miljödimensionen var viktig, men ekonomin och de praktiska frågorna avgjorde.

– Vi kör för det mesta våra transporter inom Helsingforsregionen, så för våra behöv räcker batterierna under en hel dag, säger Svante Hampf. Den teoretiska maxdistansen för en E-NV200 är 170 kilometer, men i praktiken påverkar många faktorer hur långt en laddning räcker. Samtidigt kan man snabbt lära sig den körteknik som sparar på energin.

Med 4,2 kubikmeters utrymme får man in två EU-lastpallar, vilket är vad bilar i den här storleksklassen i allmänhet klarar som mest.

– Vi har bilen parkerad på innergården och kan alltid ladda den på parkeringsplatsen, så eldriften är perfekt för oss, säger Svante Hampf.

Laståsna. Den eldrivna lilla skåpbilen har samma utrymmen som sina dieseldrivna konkurrenter, och kaffedistributionen i huvudstadsregionen kräver inte att batterierna klarar många hundra kilometer per dag, säger Svante Hampf på kafferosteriet Kaffa. Bild: Evy Nickström

Inte bara miljötänk

Eftersom eldrift inte påverkar stadsluften i trafiken var det ett medvetet val som passar in i företagets värderingar, men det var långt ifrån enda orsaken till valet av företagsbil.

– Det är biligt att köra på el, och bilen behöver inte lika mycket service som en med dieselmotor. Beskattningen är ju också relativt skonsam mot eldrivna fordon. Framför allt behöver man aldrig tanka, så vi behöver aldrig hålla koll på en massa kvitton och flytta pengar hit och dit. Elkonsumtionen smälter bara in i fastighetens normala elräkning. Vi sparar egentligen också pengar varje gång vi parkerar eftersom elbilarnas P-taxa är till hälften subventionerad av staden. Så allt talade faktiskt för eldrift, också de rent praktiska detaljerna, säger han.

Personligen tycker Svante Hampf också att det är det lockande att vara med i framkanten av trafikteknologin i väntan på nästa ännu bättre alternativ. Skåpbilen har samma drivteknik som världens mest sålda elbil Nissan Leaf. Verkningsgraden för en elmotor gör den lättkörd i stadstrafik, och den slösar inte med energi när den står vid rödljusen eller i en bilkö som stannat. Bilen är naturligtvis också tyst och vibrationsfri, vilket i längden gör det mindre tröttande att köra den.

Laddning. Skåpbilen laddas på parkeringsplatsen i ett vanligt jordat uttag. Bild: Evy Nickström

Knep sparar energi

Eftersom också tillverkarna vet att räckvidd är det viktiga finns det vissa knep att ta till. Man kan till exempel programmera bilen att starta värmen eller luftkonditioneringen under slutskedet av laddningen innan man ska köra iväg. Man kan också ställa in hur mycket energi man vill samla in när man bromsar, och den intelligenta ruttplaneringen gör att bilen kan rekommendera den mest energisnåla vägen till målet.

– Eftersom man inte behöver växla annat än framåt och bakåt är bilen lätthanterad. När man backar sköter kameran om att också det är lätt. Så även om en eldriven skåpbil i den här storleksklassen kanske är 10 000 euro dyrare än en motsvarande med dieselmotor kändes det som det enda vettiga alternativet, säger han.

– Och när man letar efter funktionella eldrivna skåpbilar kommer man egentligen bara fram till den här modellen, säger han.

Går man upp i storlek hittar man till exempel Mercedes-Benz Vito E-cell med en räckvidd på maximalt 130 km.

Litiumjonbatterierna i skåpbilen finns inne i golvet och inkräktar inte på lastutrymmet. Däremot sänker de bilens tyngdpunkt och gör den behagligare att köra i kurvor.

Trädgårdsstaden har kvar sin charm

På 1950-talet gjorde den moderna trädgårdsstaden Hagalund finländsk stadsplanering världsberömd. I dag är det både gammalt och nytt boende som får bostadsköpare att vända sina blickar hitåt. 3.9.2019 - 09.17

Mer läsning