Eko-kampanj ska främja ekologiska livsmedel

Enligt föreningen Pro Luomu har coronaepidemin lett till att finländarnas intresse för ekologiska livsmedel har ökat. Bild: Linnea de la Chapelle/SPT

Föreningen Pro Luomu anser att coronaepidemin har ökat finländarnas intresse för ekologiska livsmedel.

Föreningen Pro Luomu lanserar en eko-kampanj som ska främja konsumtionen av ekologiska livsmedel. Kampanjen kostar 1,4 miljoner euro, varav nästan 1 miljon kommer från EU.

Det är fråga om första gången Finland får pengar från EU:s system för främjande av konsumtion som instiftades år 2015.

Enligt föreningen Pro Luomu är tidpunkten för kampanjen perfekt eftersom coronaepidemin har ökat intresset för ekologiska produkter.

Enligt föreningen köper drygt en tredjedel av finländarna ekoprodukter minst en gång i veckan och knappt en tredjedel minst en gång i månaden.

Den största förändringen jämfört med för ett år sedan är att andelen konsumenter som inte alls är intresserade av ekologiska produkter har minskat med hälften.

Nu är det bara 5 procent av finländarna som inte alls köper ekomärkt.

Kampanjen kommer att synas på tv, videotjänster och sociala medier. Den pågår till år 2022.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Många vill välja ekologiskt – också hos frisören

Mer läsning