Ekenäs exklusivaste boende – mitt i staden vid havet

Port 19 väcker känslor och förväntningar. I tre år har de som först anmälde intresse för en bostad i stadens fashionablaste kvarter fått vänta på sin bostad. I november hoppas de första invånarna kunna flytta in.

– Jag ser mig redan sitta på terrassen och följa med onsdagsseglingarna, säger Lennart Österberg, som med hustru Nina hörde till de första som reserverade en bostad i komplexet i Norra hamnen.

Från sin balkong, som löper runt hela lägenheten kan Österberg se både soluppgången och solnedgången.

– Vi insåg att det fanns möjligheter att bygga balkongen så att man också kan njuta av morgonsolen och byggfirman och arkitekten var genast med på noterna, säger Österberg.

Havet viktigt. Lennart Österberg räknar med att flytta in i november. Närheten till havet är a och o. Bild: Stefan Lundberg

Port 19 har väckt känslor, ibland till och med lite avund. "Ekenäs dyraste baracker" och "Pärleporten" är benämningar som florerar i folkmun. Även det i anslutning till Port 19 planerade köpcentret Pier 25 har kritiserats för att vara för massivt för lilla Ekenäs.

Alla ser havet

Trevåningshusen är kopplade till varandra och kommer, när allt är utbyggt, att ligga som två "S" längs Norra hamnens kaj. Fasaderna består upptill av oregelbunden brädfodring och nertill, där det bland annat finns affärsutrymmen, av en stensockel som markerar en gräns mellan det privata och allmänna.

Konceptet med att ersätta gamla risiga hamnområden med modern bostadsarkitektur, strandboulevarder och köpcentrum är en växande trend över hela världen. Exempel finner man såväl i Bilbao, som i Oslo, Malmö, Göteborg och Stockholm.

Bild: Arkitektbyrå Michael Donalds

Huvudarkitekt Michael Donalds har strävat efter att anpassa husen till det gamla Ekenäs. Fönstrens utformning har exempelvis inspirerats av den gamla bebyggelsen. Alla husen har olikfärgade fönsterbågar.

Det första intrycket är att man också lyckats smälta in de moderna byggnaderna i den gamla miljön. Ekenäs fick handelsrättigheter redan 1546 och just hamnområdet var nerven i samhället.

Prisnivån är för Ekenäsförhållanden hög för nya bostäder, 4 500–5 400 euro/kvadratmeter. Men hög är också standarden på boendet: egen båtplats vid kajen utanför dörren, möjlighet till bilplats med hiss från garaget till lägenhetsplanen och innergårdar med porlande bäckar, lusthus och grönskande trädgård med hängmattor och träningsapparater. Vintertid ska samma trädgård vara stämningsfullt upplyst.

Innergårdarna, som för tankarna till traditionella villaträdgårdar har skapats av arkitekt Tiina Holmberg. För dem som flyttar från eget hus blir steget i det avseendet kortare.

Lägenheterna är utrustade med luftkonditionering.

Öppet. Fönstren från golv till tak garanterar utsikt och ljus. Bild: Arkitektbyrå Michael Donalds

Alla lägenheter garanteras åtminstone begränsad havsutsikt.

Båtplatserna, som är avsedda för max 30 fots båtar, ingår i lägenheternas pris. Den som inte utnyttjar båtplatsen betalar inte heller hyran, cirka 140 euro/år. Bilplatserna kostar 23 000 euro/st.

Kan höja prisnivån

För gamla höghusbostäder i Ekenäs rör sig kvadratmeterpriset kring 2 000 euro.

– Det är troligt att Port 19 kommer att höja prisnivån också i grannkvarteren, säger mäklaren Lillemor Granlund-Immonen på OPKK, som säljer Port 19.

För Helsingforsborna, som är en viktig målgrupp, låter prisnivån rimlig. I huvudstaden får man söka sig en god bit från havet och sänka standarden åtskilligt om man vill hitta en bostad för samma pris.

– Kundsegmentet är inte i första hand barnfamiljerna utan snarast lite äldre personer, 50+/-, säger Granlund-Immonen.

– Det kan vara sådana som söker en andra bostad och bor här på veckosluten, men också sådana som tänker sig att bo här på heltid.

Köparna är fifty-fifty ortsbor och utsocknes.

Träfasad. Mäklare Lillemor Granlund–Immonen är förtjust i den brädfodrade fasaden som smälter in i Ekenäsmiljön. Bild: Stefan Lundberg

– Alla lägenheterna är unika. Det finns inte två likadana bland de 36 som ska stå klara i det första skedet.

De första lägenheterna borde bli inflyttningsklara i början av november. Efter att husen 1–4 är färdigbyggda inleds det andra skedet. Då byggs ytterligare 39 lägenheter i husen som reser sig i den norra delen av området, mot järnvägsbron. Byggandet av de senare husen borde inte störa de nyinflyttade eftersom deras balkonger ligger på den södra sidan.

De stora balkongerna, 6–34 kvadratmeter, är alla inglasade, försedda med skjutdörrar och delvis infällda så att de fungerar som en del av lägenheten.

– De kan utnyttjas som ett extra rum från tidig vår till sen höst.

Port 19, i vars anslutning det finns planer på ett handelscentrum, Pier 25, tar effektivt upp konkurrensen med Hangö, som de senaste åren lockat samma målgrupp med lyxigt havsnära boende.

– Hangö är ju sommarstaden. Men Ekenäs kan dessutom erbjuda mycket året om, kultur, idrott. Dessutom är det bara 60 kilometer till Salo och knappt 100 kilometer till Helsingfors.

– Port 19 ligger vid havet, men ändå mitt i smeten. Gamla stan är precis intill. Gågatan, Kungsgatan, ligger på fem minuters promenadavstånd. Det händer mycket här i Ekenäs just nu, för fem år sedan satsade ingen någonting.

Nya bostadshus växer just nu upp också invid järnvägsstationen.

Båtplatsen viktig

På sommarstugan på Kärleksklobben söderom Skåldö reparerar Lennart Österberg skadorna efter ett blixtnedslag veckan innan. Sedan i mars är han och Nina skäribor på heltid.

– Vi sålde vår mycket speciella lägenhet i Ekenäs gamla brandvakttorn för två år sedan, men fick bo kvar i väntan på att Port 19 ska stå klart. I mars bestämde vi oss i alla fall för att flytta ut och sedan dess har vi bott på holmen. En tredjedel av bohaget kastade vi bort, en tredjedel flyttades till stugan och en tredjedel väntar i en container på att få komma till vår nya bostad.

Den är på 108 kvadratmeter med utsikt över småbåtshamnen, Stadsfjärden och anrika restaurant Knipan.

– Jag är uppvuxen i Helsingfors, men havet har alltid varit viktigt för mig. Jag har kappseglat på alla nivåer och jobbat på sjön. För några år sedan blev jag sjukpensionerad på grund av svåra problem med mina axlar och i samma veva fick jag diagnosen Parkinson.

Det var en stor omställning och en tid att tänka om. Beslutet att sälja det vackra, men ganska obekväma tornet, var nödvändigt.

– Jag hade hört om Port 19 och en dag tittade jag in hos förmedlaren. Det small till direkt. Näst efter brandtornet var möjligheten att kunna titta ut över Knipan precis vår dröm.

Tar form. Ansvariga byggmästaren Ulf Höglund och mäklaren Lillemor Granlund–Immonen på en av balkongerna till Port 19 där de första familjerna kan flytta inom en dryg månad. Bild: Stefan Lundberg

Österbergs slog till bums, medvetna om att de översta utsiktslägenheterna var de mest efterfrågade.

Båtplatsen bidrog också starkt till att beslutet kunde fattas snabbt.

– Vi är ju nu skäribor på heltid, från det att isen går tills den lägger sig. Så det här med båtplats är idealiskt. Vi har också en båtplats i Baggö Marina där isen släpper tidigare än inne i stan.

– Att lägenheten ligger i hamnen var en av de viktigaste orsakerna till att vi köpte den.

Negativt blev positivt

Lägenhetens planering har paret hela tiden kunnat påverka. Bland annat är alla tänkbara rörelsehinder avskaffade.

– Allt är handikappanpassat. Alla nivåskillnader är borta. Jag kan obehindrat ta mig hem från båten eller bilen utan att behöva gå i trappor sedan när orken blir sämre.

Den Österbergska lägenheten blir unik också i ett annat avseende. Terrassen som omger lägenheten får ett golv av gamla ekplankor, som nåtas liksom ett fartygsdäck.

– Pappa var vd på Helsingforsvarvet så fartyg och sjöfart har alltid haft en speciell plats i mitt hjärta.

– Jag är så glad att vi med det här har kunnat vända det negativa med sjukdomen till någonting nytt och positivt.

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00