Efterfrågan på vegetarisk kost ökar tydligt

Bild: Lehtikuva/Antti Aimo-Koivisto

Konsumenterna köper i ökande takt vegetarisk mat i de finska och svenska matbutikerna. Exempelvis försäljningen av växtbaserade proteinprodukter har ökat med tiotals procent i K-butikerna och till och med fördubblats i S-butikerna.

Också hos de svenska butikskedjorna har försäljningen av vegetariska produkter ökat med tiotals procent.

Bland annat S-gruppen uppskattar att det ökande intresset för vegetarisk kost är en betydande mattrend.

– Bakom fenomenet ligger de stora trenderna etik, ekologi och hälsa. Inom dessa fenomen och i de allmänna attityderna gentemot köttätandet märks tydliga förändringar i konsumentundersökningarna, säger urvalsdirektör Antti Oksa på S-gruppen per e-post.

De vegetariska produkternas andel av den totala försäljningen är fortsättningsvis relativt liten, i K-butikerna står de exempelvis för cirka en procent. Den positiva trenden är trots allt klart märkbar, uppger man på Lidl.

Att jämföra försäljningssiffrorna är utmanande eftersom definitionen på en vegetarisk produkt inte är entydig.

Städerna skiljer sig

FNB utredde försäljningen av vegetarisk mat i de stora affärskedjorna i Finland och Sverige i slutet av fjolåret. Affärernas svar omfattar främst utvecklingen under det gångna året.

På basis av svaren verkar det som att en sorts vegetarisk mattrend råder i båda länderna.

I Finland märks populariteten av vegetarisk kost allra tydligast i de stora städerna. Enligt S-gruppen har efterfrågan ökat i hela landet.

I Sverige utmärker sig Stockholm med de stora tillväxtsiffrorna, uppger man på Axfood. Enligt personalen i en matbutik i Stockholm är det personer i trettioårsåldern som är ivrigast på att köpa vegetariska produkter.

– Väldigt många vet vad de vill ha och kommer uttryckligen därför till oss för att handla, säger kassachef Stephanie Ferenac på Hemköp Skanstull.

I butiken som ligger på Södermalm finns flera hyllor med vegetariska och ekologiska produkter.

Johanna Öberg, som ansvarar för de kompletterande tjänsterna i affären, lämnade bort animalier för ungefär ett år sedan och blev vegan.

– De främsta orsakerna var djurens välmående och miljöfrågorna, säger hon.

Kött smakar ändå

Ekologiska, etiska och hälsorelaterade frågeställningar är centrala orsaker till att en del människor inte äter kött, säger Riitta Stirkkinen på intresseföreningen Lihatiedotus.

Enligt en enkät som gjordes i Finland i oktober äter 7 procent av finländarna inget kött alls, framgår av de preliminära uppgifterna som FNB fått ta del av.

Enligt S- och K-gruppen har det inte skett någon betydande förändring i försäljningen av rött kött. Däremot har efterfrågan på kött från fjäderfä ökat betydligt.

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00