Efter OS-kritiken – Toyota stoppar all tv-reklam

En officiell OS-bil från Toyota. Bild: Kiyoshi Ota/AP-TT

Med mindre än en vecka kvar till invigningen av OS i Tokyo är japanerna fortsatt tveksamma till spelen. Då väljer en av huvudsponsorerna, Toyota, att stoppa all tv-reklam som anspelar på OS.

Biljätten hade förberett en tv-reklam innehållande flera idrottare som ska delta i sommarspelen. Men Toyotas kommunikationsansvarige Jun Nagata menar att OS i Tokyo är ett evenemang som är allt svårare att få stöd för "av olika anledningar".

– Vi kommer att stödja idrottarna fullt ut och bidra till spelen genom att tillhandahålla fordon, och även på andra sätt, säger han enligt den japanska nyhetsbyrån Kyodo.

Dessutom kommer Toyotas koncernchef Akio Toyoda inte att närvara på OS-invigningen på fredag.

Två av tre japaner säger i en opinionsundersökning publicerad i dagstidningen Asahi att de inte tror att OS kan hållas på ett säkert sätt. 68 procent tror inte att arrangörerna kan få bukt med coronaviruset och tre fjärdedelar tycker att det var rätt att porta alla åskådare till tävlingarna.

Smittspridningen i Tokyo har tagit fart på nytt de senaste veckorna vilket lett till att regeringen utlyst nödläge i huvudstaden, som ska pågå över hela OS.

Under söndagen bekräftade Sydafrikas fotbollsförbund att två spelare samt en videoanalytiker testat positivt för viruset i OS-byn.

OS invigs på fredag.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Pionjären inom styling

Mer läsning