Efter kampanjen – Facebook stiftar nya regler

Facebook stiftade snabbt nya regler efter att presidentkandidaten Michael Bloomberg betalat instagramprofiler för att göra reklam för sin valkampanj. Arkivbild. Bild: David J. Phillip/TT-AP

Miljardären Michael Bloombergs pengaregn över instagramprofiler för att hjälpa honom att bli Demokraternas presidentkandidat har fått Facebook att skyndsamt ändra sina regler, skriver Financial Times.

Influerares aktiviteter på både Facebook och Instagram har tidigare till stor del fallit utanför ramen för techjättens regelverk kring marknadsföring. Men nu har Facebook bestämt sig för att officiellt tillåta att politiska grupper gör reklam via influerare, så länge politikerna är auktoriserade och influerarna tydligt märker upp reklamen.

Facebook meddelar däremot att politiskt sponsrad marknadsföring via influerare inte kommer att läggas till i den officiella databasen för politisk reklam. Detta har, enligt Financial Times, orsakat en del kritik eftersom det då blir omöjligt att spåra hur mycket pengar de olika kandidaterna spenderar på sina kampanjer.

Annons: Aktia hjälper dig att tänka framåt

De flesta finländare har idag koll på att hem, fritidsbostad och fordon behöver försäkras för att hålla ekonomin i balans om allt inte går som planerat. När det kommer till personförsäkringar är läget ett annat. Jämfört med många andra länder har Finland ett bra socialskydd och många förlitar sig på att man får tillräckligt stöd för att klara sig ekonomiskt om något allvarligt inträffar. Men hur långt räcker socialskyddet egentligen? Hur påverkas livet om man insjuknar allvarligt och inte längre kan arbeta? Klarar sig familjen ekonomiskt utan en förälder? 9.4.2020 - 00.00

Mer läsning