Efter Appletappet: "Skandinavien är fortfarande hett i Kina"

Bild: Lehtikuva/AP/Drew Angerer

Apples minskade Iphoneförsäljning i Kina säger en del om trenderna i landet, enligt analytikern Benjamin Cavender. De innebär utmaningar för västerländska företag. – Men jag tror fortfarande att möjligheterna är stora, säger han till TT.

Apple förklarade bolagets vinstvarning till stor del med minskad försäljning i Kina. Vinstvarningen fick kursen att dyka, och bolagets kräftgång innebär att aktien tappat drygt 38 procent av sitt värde sedan toppnoteringen på över 233 dollar i början av oktober i fjol.

Shanghaibaserade Benjamin Cavender vid China Market Research Group säger att en del trender på den kinesiska konsumentmarknaden speglas i Apples fall.

– Vi ser en liten minskning i köpkraften, men det betyder inte att detaljhandeln är dålig, utan att konsumenter är mer försiktiga, säger han.

Påverkar andra företag

Cavender säger att en del är specifikt för Apple, exempelvis ökade priser och en brist på teknisk innovation när det gäller de senaste Iphonemodellerna.

– Verkligheten är att Huawei gör högkvalitativa produkter som i vissa fall är mer avancerade är Apples, och till följd av handelskriget tror jag att kunderna tittar på vad Huawei gör och tänker att man borde stödja lokala företag, säger han.

TT: Påverkar intresset för det lokala även andra inköp?

– Jag tror det, vi ser en övergripande trend de senaste tolv månaderna att Kina som helhet har blivit mer självsäkert. Konsumenter har följt det globala landskapet och vad president Xi Jinping säger, och känner att Kina tagit sin rätta plats som en global supermakt, och inte längre är något som kommer tvåa, säger Cavender och fortsätter:

– Då börjar konsumenter titta på kinesiska märken och ser att de faktiskt är tekniskt innovativa, har bra design och har något som är mer lämpat för mina behov som kinesisk kund. Varför ska jag då köpa utländskt?

Skandinavien trendigt

Cavender nämner att exempelvis mejeriprodukter, där utländska företag tidigare tronat, nu börjar ersättas av inhemska. Och amerikanska Starbucks kämpar när kineserna köper sitt kaffe på den billigare nationella kedjan Luckin Coffee.

För skandinaviska bolag tror han däremot att det kan gå bättre, då skandinaviskt är trendigt i Kina, även om det finns risker.

– H&M kanske inte nödvändigtvis lider. Men jag tror att de kommer att ha ett utmanande år.

Konsumeter köper kanske färre plagg, men av bättre kvalitet, säger han, och nämner också att en sorts prenumerationstjänst kring kläder som blivit allt mer populärt i Kina.

Även Ikea har en stark ställning, men där utmanar mindre kinesiska företag som kopierar modern möbeldesign och öppnar små butiker runt om, vilket gör att kunderna exponeras för deras möbeldesign, möjligtvis framför Ikeas.

– Volvo har generellt en bättre ställning. De har fortfarande en nischat märke och har starkt stöd från Geely och har gjort om all sin fordonsdesign och erbjuder något som den kinesiska marknaden faktiskt vill ha.

Stora möjligheter

Benjamin Cavender tycker fortfarande att den kinesiska marknaden är intressant för västerländska företag. Men företag måste vara noggrannare, och exempelvis tänka på hela köpupplevelsen, och att göra den unik, lockande och minnesvärd. Det räcker inte längre med att öppna en butik eller en köpsajt.

– Jag tror fortfarande att möjligheterna är stora, men man måste jobbare hårdare på att tydliggöra vad ens varumärkeshistoria är och vilken plats på marknaden man har. Jag tror att man måste jobba hårdare på att designa för Kina, att släppa produkter här samtidigt som man gör det på andra håll, så att Kina inte uppfattas som sekundärt.

Yrkesexamen från Prakticum öppnar många dörrar

Studier vid Yrkesinstitutet Prakticum ger nycklar till arbetslivet. Samtidigt kan det också vara en smidig inkörsport till fortsatta studier vid en yrkeshögskola. 4.12.2019 - 00.00

Mer läsning