Nu ska besvikna kulturgökar och bänkidrottare ha is i magen

Kunden har alltid rätt, konsumentskydd gäller även under pandemier. Men i långa loppet lönar det sig för besvikna kulturgökar och bänkidrottare att ha is i magen.

I brist på äkta vara har digitalt strömmade konserter fått ett uppsving på sistone, som ett resultat av mötesrestriktionerna föranledda av coronakrisen.
LedareTorsten Fagerholm
21.04.2020 16:30
Mötesrestriktionerna vänder upp och ner på resebranschen samt kultur- och nöjeslivet. Efterlängtade evenemang ställs in eller skjuts upp, medan skäggen krullas på mången resenär, bänksportare, konsertsugen och teaterälskare. Samtidigt växer lockelsen för tjänsteleverantörer att åberopa "force majeure": att försöka slingra sig eller presentera direkt vilseledande information. Men även om coronakrisen är en extraordinär händelse som ingen har räknat med krävs äkta förhandling köpare och säljare emellan: explicita och ömsesidiga överenskommelser snarare än ensidiga diktat.

ANDRA LÄSER