Trafiken utgör den näst största källan till växthusgasutsläpp i Helsingfors. Utsläppen från den största källan, uppvärmningen, kommer att minska kraftigt då kolkraftverken körs ned, men trafikutsläppen är en politiskt svårare ekvation.
Även om fler byter till elbil räcker takten inte till. Det behövs åtgärder för att minska trafikutsläppen så snabbt att staden kan nå målet om klimatneutralitet 2030 som politikerna slog fast förra året. Helsingfors klimatchef Kaisa-Reeta Koskinen sade nyligen i en HBL-intervju att trafiken är den psykologiskt svåraste biten i stadens klimatpussel.
Koskinen påpekade att städer som har lyckats minska trafikutsläppen rejält har gått in för att försvåra bilismen, eller göra den dyrare, utöver att de har satsat på kollektivtrafik, cykelvägar och gågator. Hon räknar med att investeringar i spårjokern, cykelvägar och laddningsstationer, som gör hållbara transporter attraktivare, behöver kompletteras med åtgärder som gör det mindre attraktivt att köra bensin- eller dieselbil.
ANDRA LÄSER




