Stora segelbåtar stängs snart in bakom brobygge – "Smala öppningen är livsfarlig"

Maxhöjden för båttrafiken in mot Brändö sänks när brobygget över Kronbergsfjärden avancerar. Öppningen i brobygget beskrivs som mycket smal på den livligt trafikerade fjärden.

Den tillfälliga öppningen i brobygget blir smal, kring 30 meter. Från nästa sommar gäller en maxhöjd på 18 meter.
Tim Johanssontim.johansson@hbl.fi
10.09.2022 05:01
På måndagen meddelade staden att maxhöjden för båtarna längs den tillfälliga farleden på Kronbergsfjärden begränsas till 18 meter.
Maxhöjden införs nästa sommar, och då slutar en era för seglarna som har hemmahamn norr om den nya Kronbergsbron som är under uppbyggnad.
– Det rör sig om kring 15 båtar vid klubbarna och privata bryggor i området som kommer att vara för stora för att komma ut, säger Ben Mellin, kommodor vid segelklubben Brändö Seglare.
Staden meddelar också att den inte kommer att erbjuda ersättande båtplatser på annat håll för dem som drabbas av den nya maxhöjden. Tidigare har staden lovat utreda den möjligheten.
– Det är supertråkigt för dem som drabbas av detta. Jag vet inte hur de resonerar, men jag tror många funderar på att sälja båten, säger Mellin.
Nyheten kommer inte som någon nyhet för dem som följt ärendet en längre tid. Brändö Seglare har motsatt sig brobygget och hoppats på andra lösningar än en bro, som en elfärja, för pendlingsresorna över fjärden. 

"Staden förstår inte båtförarna"

När brobygget nu är ett faktum hoppas man att staden gör sitt för att trygga sjösäkerheten i området.
Ben Mellin beskriver den tillfälliga öppningen i brobygget redan nu som "livsfarligt smal", och då kommer öppningen ytterligare att smalna till under byggets gång.
I området finns också nät från botten upp till ytan som ska stoppa slammassor vid brobygget från att flyta i väg.
– Näten var dåligt utmärkta. Först efter ett krismöte med myndigheterna och byggherren, och efter att sjöpolisen också påpekat saken, blev det ändring, säger Ben Mellin som säger att staden och byggentreprenörerna helt enkelt inte är insatta i vad som är viktigt för båtförarna på sjön.
Den tillfälliga farleden kommer inte heller att uppdateras på sjökort. Sjöfararna ska alltså inte lita på sjökorten, plottern eller på invanda rutter när de navigerar i området. De ska också se upp för bland annat juniorer från Brändö Seglare som är ute och tränar rätt nära den tillfälliga farleden.
Hittills har olyckor undvikits.
– Båtförarna har för det mesta betett sig bra. Det är mer problem med vattenskotrarna där förarna ofta verkar sakna sjövett. Där är det mer adrenalinruscher som gäller, säger Ben Mellin.
När bron står klar om några år kommer öppningen för båtarna att bli över 50 meter bred, vilket också är rätt smalt. Maxhöjden blir 20 meter, vilket i praktiken sällan är någon skillnad till de 18 meter som gäller från nästa sommar.

ANDRA LÄSER