Sommarjobbare måste ingå avtal om tystnadsplikt – "Orimligt"

Klausuler om tystnadsplikt när det gäller lön och rutiner blir allt vanligare i avtal för sommarjobbare. En av orsakerna är att arbetsgivarna inte vill riskera att framställas i dålig dager.

Många unga börjar på sitt första sommarjobb nästa vecka.
Jonatan Sparvjonatan.sparv@hbl.fi
02.06.2022 15:19
Många unga ska snart börja på sitt första sommarjobb någonsin. Då kan det vara skäl att se till att allt är som det ska vara när det gäller arbetsförhållandet.
Och det har många också gjort via tjänsten Sommarjobbarinfo – Finlands Fackförbunds Centralorganisation FFC:s, akademikercentralen Akavas och tjänstemannacentralen STTK:s avgiftsfria tjänst.
Speciellt en sak har väckt frågor hos sommarjobbarna i år: exceptionellt många avtal innehåller klausuler om tystnadsplikt. Tystnadsplikten gäller bland annat lönen samt rutiner och tillvägagångssätt på arbetsplatsen, framgår det i ett pressmeddelande från FFC.
De unga som hört av sig är förvånade över detta och undrar ifall allt står rätt till på arbetsplatsen.
"Det är orimligt att kräva fullständig tystnadsplikt av en person som har sitt första sommarjobb", säger Hanna-Marilla Zidan, rådgivare vid Sommarjobbarinfo, i pressmeddelandet.
Orsaken till kravet på tystnadsplikt kan vara att arbetsgivaren är rädd för att sommarjobbare ska berätta om missförhållanden på arbetsplatsen, till exempel på sociala medier.
Unginfo vid Luckan hjälper unga med bland annat att söka sommarjobb. Ungdomsinformatören och vägledaren Riika Leppinen säger att hon inte stött på några frågor om tystnadsplikt.
– De unga undrar främst hur de ska göra då de söker sommarjobb, hur man gör en bra cv och vad man ska berätta om sig själv, säger hon.

Rätt till pauser

Zidan poängterar också vikten av att arbetsgivarna tar emot sina sommarjobbare på ett bra sätt. Arbetstagarna bör för sin del vara medvetna om sina rättigheter och skyldigheter.
När det gäller arbetsgivarna har det i en del fall som Sommarjobbarinfo fått ta del av framkommit att arbetsgivaren inte är medveten om sina skyldigheter.
"Arbetstagarna har till exempel alltid rätt till pauser, men en del av arbetsgivarna ids inte anstränga sig för att ordna så att deras anställda kan hålla sina pauser", berättar Zidan.

ANDRA LÄSER