Enligt rapporten såmatchar berggrunden på bottnen de skador som man sett på Estonia. Utredningen har satt samman en tredimensionell bild av vraket, med en teknik som kallas fotogrammetri. 45 000 fotografier har använts i arbetet.
– Det är rätt så tydligt att havsbotten följer skadorna i vrakets skrov, säger Jonas Bäckstrand, ställföreträdande generaldirektör för den svenska haverikommissionen, vid en pressträff.
Utredningen konstaterar att det inte finns något som tyder på att Estonia kolliderat med ett annat fartyg eller föremål, utifrån de bevis som man samlat in. Det finns heller inget som tyder på att någon form av explosion skulle ha inträffat.
Den nya rapporten finner, precis som den från 1997, att det bland annat funnits brister i bogvisiret. Både den svenska och den estniska haverikommissionen konstaterar att Estonia inte var sjödugligt.
Utredarna ser ingen anledning att ifrågasätta de slutsatser som rapporten från 1997 konstaterade.
Bakgrunden till de nya undersökningarna vid förlisningsplatsen, som inleddes sommaren 2021, är dokumentären ”Estonia – fyndet som förändrar allt” som sändes 2020.
Två journalister genomförde i dokumentären med hjälp av en dykrobot filmningar vid Estonia. I serien visades bland annat ett okänt hål i skrovet på den förlista färjan, vilket blev starten för de nya undersökningarna.
Artikeln uppdateras.