Jätteskeppet rör på sig – på väg ut ur Suezkanalen

Det gigantiska fartyget Ever Given har nu lossats och börjat röra sig framåt i kanalen, uppger representanter för kanalbolaget. Den enorma transporttrafiken kan nu återupptas.

Suezkanalen är ännu inte öppen för all frakttrafik, men under måndagen lyckades kanalmyndigheterna rucka på fartyget Ever Given så pass mycket att mindre fartyg kunde passera.
Ever Given är proppen hela världen fascineras av. Det har gått snart en vecka sedan containerfartyget fastnade på sniskan i Suezkanalen, en av världshandelns viktigaste farleder.
På måndagseftermiddagen meddelade Suezkanalens myndigheter att fartyget lirkats loss och att kanalen igen är öppen för trafik.

Lång process

På måndagen skrev marinföretaget Inchcape på Twitter att Ever Given flyter för egen maskin sedan 04.30 på måndagsmorgonen egyptisk tid. Det var ett stort steg mot att öppna upp den viktiga kanalen igen, även om räddningsarbetet kring fartyget ännu inte är avslutat. "Mer information om nästa steg kommer så fort mer är känt", skriver Inchcape.
Den egyptiska Suezkanalmyndigheten beskriver på måndagen att skeppets kurs rättats upp till 80 procent, enligt nyhetsbyrån AFP.
En satellitbild som Maxar Technologies släppte på måndagsmorgonen visar hur svårt containerfartyget Ever Given kilat fast sig i Suezkanalen.
– Den goda nyheten är att aktern är fri. Men som vi ser det var det den enkla biten, säger Peter Berdowski, vd på Boskalis.
Boskalis äger Smit Salvage, ett nederländskt specialistföretag som kallats in för att få loss Ever Given. Fören sitter dock fortfarande fast, betonade Peter Berdowski på måndagen före skeppet var loss.
– Utmaningen kvarstår, man måste få skeppet att glida, med all den vikt hon bär på. Jubla inte för snabbt.

Stora förhoppningar

Fredrik Hermansson, vd för Greencarrier och agent för det internationella rederiet Evergreen som Ever Given tillhör, hade på måndagseftermiddagen ännu inte fått någon mer information än vad som rapporterats i internationella medier.
– Det börjar röra på sig lite grann, men jag har ingenting som bekräftar att det är löst. Vi har stora förhoppningar om att det kommer loss så snart som möjligt så att vi kan komma i gång med verksamheten, säger han.
– Det är en tuff situation och vi är uppe i sex dygn nu. Såklart kommer det att påverka oerhört mycket. När detta lossar kommer det att bli ett stort tryck på de europeiska hamnarna på kontinenten och många transporter är försenade.
Både import- och exportlast kommer att påverkas och Fredrik Hermansson räknar även med problem när det gäller containertillgången en tid framöver.
Han vill i nuläget inte spekulera kring hur planen ser ut för fartyget.
Fartyget Ever given har en last på över 18 300 containrar, och förutom lasten har det strandsatta fartyget stoppat ungefär en tiondel av världshandeln.
– Vi väntar på det officiella klargörandet. Det som är viktigt att säkerställa är att fartyget är sjödugligt och att det kan fortsätta utan skador. Om så inte är fallet får vi reparera det, men vi hoppas att det är sjödugligt och kan fortsätta sin planerade rutt.

Väntan på bogserbåtar

Tidigt på måndagsmorgonen skrev nyhetssajten Bloomberg om hur arbetet i kanalen börjat gå framåt. Bloomberg skrev då också att det ändå är osäkert hur snabbt trafiken genom Suezkanalen kan återgå till det normala. Över 450 fartyg köar fortfarande i väntan på att kunna använda kanalen igen.
I det frenetiska räddningsarbetet har nära 20 000 kubikmeter sand grävts bort på båda sidor containerfartyget.
Enligt tidigare besked är fler bogserbåtar på väg, och ska kunna börja jobba med Ever Given på måndagskvällen eftersom försöken att utnyttja söndagens högvatten misslyckades. Hittills har 14 bogserbåtar varit på plats, men det har befarats vara otillräckligt för det 400 meter långa fartyget, uppger det norska rederiet Leth Agencies, som hjälper till i arbetet, enligt nyhetsbyrån NTB.
Myndigheterna ska även ha övervägt att lyfta av ett antal av de 18 300 containrar som Ever Given är lastat med – allt för att underlätta arbetet med att frigöra kanalen från den stora fartygsproppen, som stoppar en del av världshandeln.
Enligt Bloomberg uppskattas 12 procent av frakten i den globala handeln gå genom kanalen, som är en av de viktigaste handelslederna mellan Europa och Asien. Varje dygn passerar varor till ett värde som motsvarar närmare 10 miljarder euro genom kanalen.
Kanalproblemet har stora ekonomiska följder för många företag. Enligt sjöfartstidskriften Lloyd's List saknar närmare 90 procent av all drabbad last försäkring mot försening i transporten.
Texten är uppdaterad med kommentarer från rederiet Leth Agencies och tidskriften Lloyd's List den 29.3.2021 kl. 7.45.
Texten är uppdaterad med uppgifter från marinföretaget Inchcape den 29.3.2021 kl. 8.45.
Texten har uppdaterats med nya uppgifter den 29.3.2021 kl. 9.56.
Texten har uppdaterats med kommentarer den 29.3.2021 kl. 15.56.

ANDRA LÄSER