Oblivia har hittat själsfränder i Tyskland – "Jag är jätteledsen, men vi har inga datum i Finland"

Den finländska scenkonstgruppen Oblivia har under de senaste åren haft som medveten strategi att fördjupa sina relationer i Tyskland. På lördag har deras andra opera Obsessions urpremiär på Theater Bremen – men på hemmaplan är det knepigare att hitta scener att spela på.

Annika Tudeer är besatt av att skapa hållbara konstnärliga processer och metoder som fungerar i det kollektiva.
För två år sedan hade den Helsingforsbaserade scenkonstgruppen Oblivia premiär för den första delen av trilogin Känslor och politik under ECLAT-festivalen för ny musik vid Theater Rampe i Stuttgart. Verdrängen verdrängen verdrängen hette verket som handlade om förträningsmekanismer på både personlig och samhällelig nivå. På lördag har gruppen premiär för trilogins andra kapitel Obsessions, denna gång i Theater Bremen, och med människors besatthet som genomgående tema.
– Vi tycker människans besatthet av snabbhet och intensitet i tillvaron är ett tema som ligger i tiden, säger Annika Tudeer, Oblivias konstnärliga ledare.
Obsessions är ett abstrakt performance–konstverk där den dramaturgiska bågen tar avstamp i pyramidernas uppförande och går via antikens Rom till nutiden. Människans maktbegär och besatthet undersöks ur olika perspektiv, genom musik, dans, humor och repetitiva rytmer.
Tudeer har jobbat som konstnärlig ledare för Oblivia i 22 år, ändå blir Obsessions gruppens första projekt tillsammans med en stadsteater.
– Det har varit en gåva att jobba med alla proffs här i Bremen!
Scenkonstgruppen Oblivia har hittat sina själsfränder i Tyskland. Här övar Maríam Murgulía, Nerita Pokvytytè, Matthieu Svetchine, Timo Fredriksson, Annika Tudeer, Timotheus Maas och Karin Enzler inför "Obsessions".

Tyska själsfränder

Oblivia kommer att återvända till Theater Rampe i Stuttgart för den tredje och sista delen i trilogin om ett år. Orsaken till att Oblivia – som satsat på en internationell karriär sedan 2009 – har landat i just Tyskland är rätt enkel.
– Vi har helt enkelt fått arbetstillfällen här, som dessutom har varit många och väldigt bra. Våra föreställningar får också gensvar hos den tyska publiken och performancekonsten. Vi har våra själsfränder här i Tyskland, säger Tudeer.
Under det senaste decenniet har gruppen spelat på bland annat performancecentret Pact Zollverein i Essen och gjort större samproduktioner med tyska scenkonsthus, bland annat i Hamburg, Düsseldorf och Stuttgart.
– Vi har medvetet valt strategin att fördjupa våra relationer i Tyskland.
Språket i Obsessions är engelska, men med orkestern inräknad består gruppen bakom projektet av hela elva olika nationaliteter. Ingen av dem som står på scenen kommer från Tyskland.

Ingen Finlandspremiär

Verket kommer att göras om till konsertform som kommer spelas i Helsingfors under hösten i år. Tudeer konstaterar samtidigt att Oblivia gärna skulle jobba mer i Finland, men att situationen är knepig.
– Det är väldigt svårt att få in gästspel på scener efter coronapandemin. Det finns en lång kö av föreställningar som väntar på att få framföras. Jag är jätteledsen, men vi har inga datum i Finland, trots att vi försöker.
Matthieu Svetchine (i bakgrunden) och Timo Fredriksson under en repetition.
Det här är andra gången Oblivia sysslar med musikteater. Musiken till Obsessions (och hela trilogin) komponeras av den kinesiska kompositören Yiran Zhao, bosatt i Berlin. Musiken som är bärande genom hela föreställningen framförs av sex musiker från Bremens filharmoniska orkester.
– Vi som är vana vid att syssla med politisk teater blev förvånade över hur dominant musiken är. I musikteater och opera är det musiken som leder och allt går på dess villkor. Det har uppstått en dragkamp mellan scenaktionen och musiken, som blivit ett extra lager för föreställningen, säger Tudeer.

Oblivia – Obsessions

Urpremiär: på Theater Bremen, lördagen den 19 februari. En version av verket kommer att ha nypremiär i december i år vid Wuppertal Opera, med lokala sångare och orkestermusiker.
Kan upplevas: i Finland i konsertform under hösten i år.
Är: den andra delen i Oblivias trilogi “Politik och känslor”.
På scen: Nerita Pokvytytè, Mariam Murgulia, Timotheus Maas, Karin Enzler, Matthieu Svetchine, Annika Tudeer, Timo Fredriksson, Hélène Freyburger (flöjt), Gregor Daul (oboe), Anatoli Jagodin (trombon), Rose Eickelberg (perkussion), Reinhold Heise (violin), Marie Daniels (altfiol).
Konstnärlig ledning: Annika Tudeer, Komposition och ljudplanering: Yiran Zhao och musikalisk ledning: Yu Sugimot.
Produktion: Oblivia i samarbete med Theater Bremen och Oper Wuppertal. Verket är en del av programmet NOperas! vid feXm (Fonds Experimentelles Musiktheater).
ANDRA LÄSER