Enligt en färsk utredning från Finlands miljöcentral är över hälften av miljöreklamen osaklig eller vilseledande. Påståendena var mångtydiga eller viktiga aspekter saknades i informationen.
”Konsumenternas oro över klimatet och naturen återspeglas på marknaden. För närvarande kan konsumenterna ändå inte lita på påståenden som ”fossilfri” eller ”klimatvänlig”, eftersom det är alltför vanligt med grönmålning i marknadsföringen”, säger miljö- och klimatminister Maria Ohisalo i ett pressmeddelande.
Tredjepartskontroll införs
Direktivförslaget förutsätter att företagen iakttar vissa minimikriterier för att verifiera produkternas och tjänsternas miljökonsekvenser. Företagens miljöpåståenden ska basera sig på vetenskapliga rön och ta hänsyn till hela livscykeln av en produkt.
De gröna påståenden som används i reklam bör basera sig på tredjepartskontroll. Enligt förslaget ska EU-länderna utse en behörig myndighet för att övervaka genomförandet av direktivet och användningen av miljöpåståenden.
I framtiden ska endast miljömärken som används i hela EU tillåtas. Om nya miljömärken tas i bruk måste de innefatta mer ambitiösa miljömål än de befintliga märkena och kräva förhandsgodkännande av EU.
Läs också:
- Konsument
- Europeiska unionen
- Maria Ohisalo
- Europeiska kommissionen
- Klimatpolitik
- Finland
- Reklam
- Ekonomi och näringsliv
ANDRA LÄSER
Ryssland
Ryssland stryper diplomatiska band till Finland – ”Ansvaret helt och hållet Finlands”
30.05.2023 21:01


TV
”Nepobarnsdebatten var tragikomisk” – ny säsong av Längtan till landet planeras, men utan paret Donner
30.05.2023 16:12


Skärgård
Efter skärgårdsbornas raseri: Posten kommer med plåster på såren till Bengt, 73: ”Det har varit helt åt helvete”
30.05.2023 17:11
