Klockriketeatern visar gammal scenografi i SFV-huset

Ett träd finns utplacerat i entréhallen i SFV-huset G18 i Helsingfors. Konstverket avtäcks under Klockriketeaterns 30-årsfest.

Ville Anderssons teckning Trädet som var scenografi för sju år sedan har nu blivit en tavla.

När man besöker SFV-huset G18 i centrala Helsingfors välkomnas man numera av ett nytt konstverk i entréhallen intill ingången. Konstverket är ett förstorat fotografi på en teckning av ett träd som Klockriketeatern deponerade i G18 under förra veckan.

Verket var en del av scenografin för föreställningarna av Nästa andetag som hade premiär på Klockriketeatern år 2015 och som gästspelade på Lilla Teatern ett par år senare. Pjäsen är skriven av den brittiska dramatikern Duncan McMillan och Stina Engström och Matti Raita stod på scenen när det begav sig.

Trädet, som verket heter, skapades av konstnären Ville Andersson som valdes till årets unga konstnär i Finland samma år som han skapade verket som var hans första teaterscenografi.

– Ville Andersson är en av landets mest framstående och intressanta konstnärer och det är roligt att verket får synlighet i stället för att stå i vårt lager, säger Ida Rosenblad, kommunikationschef vid Klockriketeatern.

Ville Anderssons Trädet stod i centrum under föreställningarna av Nästa andetag som hade premiär på Klockriketeatern år 2015.

Hon berättar att det är första gången som Klockrike ställer ut ett konstverk som tidigare agerat scenografi. Rosenblad hoppas att Trädet ska hitta en ny publik i entréhallen på G18.

– Det är ett jättevackert hus där det ordnas mycket kulturverksamhet och Pro Artibus har också nyligen deponerat konst här. Folk är i rörelse här, säger Rosenblad som befinner sig i Klockrikes kontor högst upp i SFV-huset.

Firar 30-årsjubileum

För Klockriketeatern symboliserar Trädet etiska och filosofiska frågeställningar kring människans klimatpåverkan på planeten, säger Rosenblad. Hon säger att människans förhållande till naturen har genomsyrat Klockrikes konstnärliga verksamhet sedan starten, och att det är viktigt att konsten undersöker frågor som har med hållbarhet att göra.

– Det ska inte heller bara vara en ångest, att "herregud, vi håller på att förstöra planeten!" Det finns också hopp! Men nog börjar det bli dags att göra något åt saken nu.

Klockriketeatern kommer avtäcka konstverket under sitt 30-årsjubileum som de firar med middag och program söndagen den 24 april i husets festsal.

Klockriketeaterns chef Dan Henriksson och kommunikatören Ida Rosenblad var med och hängde upp tavlan under förra veckan.

Rosenblad berättar att de har bjudit in 100 av Klockrikes vänner och samarbetspartner från de gångna åren. Under festen kommer skådespelare framföra monologer, musikstycken och scener ur gamla föreställningar.

Teatern ställer också ut gamla scenkostymer och en utställning av scenografier som spelat en roll under Klockriketeaterns tidigare produktioner. När Andrij Zjoldak och Tita Dimova gjorde scenografin till Morbror Vanja (2011–2013) fanns till exempel 5 000 liter vatten i en bassäng på scenen. Katrin Brännström valde att placera 800 kilogram potatis i pjäsen Det kommer aldrig att ske (1999–2002) och i Zon V – Nordsjö 21 (2021) var ett helt rum fyllt av 18 kubikmeter barkflis.

Klockriketeatern blev utsedd till statsandelsteater av Undervisnings- och kulturministeriet i fjol. På teatern jobbar sex personer som tillsvidareanställda och den sysselsatte omkring 70 frilansare i fjol.

Trädet hänger i entréhallen i SFV-huset G18 i Helsingfors och ägs av Klockriketeatern.
ANDRA LÄSER