Insändare: Skolan förr och nu

09.08.2022 16:18
HBL Juniors artikel om hur skolan fungerade förr väckte många känslor i mig, min syster, och säkert många elever i grundskolan. Artikeln handlar om hur skolgången fungerade när våra föräldrar, och till och med våra mor- och farföräldrar, gick i skola.
Först berättar Rita Nordström-Lytz lite om folkskolan och människors inställning till den. Sedan berättar hon att det på 1970-talet kom en förändring. Det var då grundskolan startade.
”Jag började skolan år 1968”, berättar Kirsti Lonka. Hon berättar lite om hennes upplevelser om hur skolan fungerade då. När jag läste vad Lonka berättade väckte det starka känslor. Uppriktigt sagt blev jag arg.
Lonka berättar att skolan började tidigt. ”Skolan började klockan åtta på morgonen”, säger hon. ”Det var vanligt förr att skolan eller arbetet började tidigt på morgonen”. Det är fortfarande vanligt att skolan börjar klockan åtta. Min syster fick igår veta sina skoltider. Hon måste vara i skolan klockan åtta på morgonen två gånger i veckan! Vi bor mitt ute på landet, så om min syster ska vara i skolan klockan åtta, och åka med taxi, måste hon fara klockan sju!
Lonka fortsätter med att berätta om lärarna. Hon berättar att lärare kunde vara hårdhänta, även om det var förbjudet att slå elever. Man kunde ändå bestraffa elever med att slå deras fingrar. Som tur händer det här aldrig mera. Men hon berättar att om en elev hade svårt att läsa eller skriva fanns det inte någon hjälp. Jag ser detta fenomen ofta, och min syster upplever det också. ”Med andra ord fanns det ingen förståelse för om man hade svårt att lära sig”, skriver Lonka. Jag, som själv har specialbehov, upplever detta ofta. Jag kan inte riktigt vara mig själv, och om jag frågar efter något börjar lärare ofta predika om att de inte har tid och är stressade.
Lonka berättar till slut om skolmaten. Hon berättar att alla skulle få gratis skolmat efter 1943. ”Kirsti minns från hennes skoltid att man måste äta upp all mat som fanns på tallriken”, berättar hon. Hon säger att det inte spelade roll om man gillade maten och att läraren kontrollerade om man ätit allt. Detta skiljer sig inte det minsta från hur det är nu. Min syster har berättat många gånger om hur hennes klasslärare tittar på elevers tallrikar för att se till att de ätit allt. Det är som tur bättre i högstadiet.
Jag ser ingen skillnad på hur det var förr och hur det är nu i skolan. Systemet har på många sätt inte blivit bättre sedan 1960-talet.
Jag ser ingen skillnad på hur det var förr och hur det är nu i skolan. Systemet har på många sätt inte blivit bättre sedan 1960-talet.
Lilian Finnilä, elev i årskurs 8

ANDRA LÄSER