Brändöstuderande svängde ihop sapas på temadag

Att få göra något med händerna står högt på önskelistan när Brändö gymnasium ordnar temadag. De studerande fick ägna gårdagen åt bastubad, vintersporter, finska maträtter och dans – allt med koppling till Finlands 100-årsjubileum.

LAGAR SÄLLAN finländskt. Wilhelmina Wadstein, Christina Holmberg och Andrea Forsén är intresserade av matlagning, men väljer oftast recept från andra länder när de står i köket.
Det var egentligen en stor slump att Finland blev självständigt för hundra år sedan. Det hävdar historielärare och författare Sture Lindholm, som höll en kort föreläsning om hur det gick till när Finland blev en egen nation.
– Om Tyskland inte hade förlorat första världskriget hade vi blivit en tysk provins i stället. Men det var många andra faktorer som spelade in också, som ryska kejsardömets fall och att bolsjevikerna tog makten i Ryssland, så att Finlands borgerliga regering fick en bra orsak att bryta alla kontakter ditåt. Sedan vann de vita vårt inbördeskrig, vilket ledde till att vi inte anslöt oss till det kommunistiska blocket, utan i stället blev vi vänner med Tyskland. Och när Tyskland förlorade kriget kunde Mannerheim förklara oss självständiga, sammanfattar Lindholm.
Temadagen kring Finlands 100-årsjubileum på Brändö gymnasium handlade ändå om mycket mera konkreta saker än historia.
– Temat var givet, dagens workshoppar skulle ha anknytning till Finland. Våra studerande önskar alltid att de ska få göra något med händer och fötter under den årliga temadagen, då studierna annars är väldigt teoretiska, berättar Jan-Anders Salenius, lektor i matematik vid Brändö gymnasium.
Den önskan uppfylldes i går och schemat fylldes av ämnen som frågesport, keramikverkstad, skridskoåkning, dans och finsk film. Den workshop som väckte mest intresse hos de studerande och som snabbast fylldes var ändå bastubad, något av det mest finländska man kan tänka sig. Flickorna fick ta bussen till strandbastun på Degerö under förmiddagens workshop och pojkarna fick ägna eftermiddagen åt bastubad i teori och praktik.

Sapas – finsk fingermat

Fysikrummet hade under onsdagen förvandlats till undervisningskök då en grupp på tjugotalet flickor fördjupade sig i finländsk plockmat under engelsklärare Hillevi Laséns ledning.
– Vi tillreder tapas på finländskt vis. Vi använder vanliga inhemska ingredienser, som rödbeta, sill, ost och prickig korv, men också ett internationellt inslag i form av filodeg. Det blir en meny med fem smårätter, både salta och söta.
Linnea Henttunen och Veera Granroth skär upp smördeg i tunna skivor medan Alexandra Dahlberg smälter smör för att pensla stängerna med.
– Sapas lät som det mest intressanta bland dagens program, säger Henttunen.
– Jag vill ha mat, inflikar Dahlberg.
Det här är första gången trion får tillreda mat i sin gymnasieskola. De ser fram emot att tillsammans få njuta av delikatesserna. Finländsk mat hör vanligtvis inte till favoriterna när de lagar mat hemma.
– Jag tycker egentligen inte om finsk mat, utan föredrar kinesiskt eller italienskt, säger Andrea Forsén, som fyller små muffinsformar med filodeg.
– Jag gillar att laga mat och var nyfiken på vad finska tapas är. Finländska mattraditioner förknippar jag med fisk och vilt, säger Wilhelmina Wadstein.
Fisk blir det också i den här måltiden, då muffinsen ska fyllas med en sill-ägg-lök-röra.

Havre med tranbär

Hillevi Lasén, som är utbildad kock vid sidan av jobbet som språklärare, har sammanställt sapas-menyn och tog med en klassiker som alla finländare har tillrett som barn: chokladbollar.
– Vi gör bollarna av rostad havre och smaksätter dem med torkade tranbär som har marinerats i en prisbelönt gin. Det ger bollarna en speciell smak och en finländsk prägel, berättar Lasén.
I gymnasiets korridorer går elever i små grupper och fotograferar varandra. De prövar på pastisch. Men vad betyder det?
– Vi har tittat på gamla fotografier av kända konstnärer. Uppgiften går ut på att göra egna bilder som ser likadana ut, förklarar Andreas Wester.
För att ytterligare förgylla den annorlunda temadagen satte sig lektor Salenius vid flygeln under den en timme långa lunchpausen och underhöll de studerande med gamla, härliga låtar från finländska filmer.
– Ungdomarna känner knappast igen musiken, men jag spelar exempelvis kompositör Nils Fougstedts Romans-sång.
ANDRA LÄSER