En helkväll med Karita Mattila – från gripande drama till svängig underhållning

Hela Operans konstnärliga kunnande stod till Karita Mattilas förfogande vid hennes soloafton. Poulencs monologopera spelades engagerat, medan erotikens låga brann het i programmets andra del.

Efter paus bjöd Karita Mattilas helkväll på melodi, underhållning och humoristisk erotik. Här framförs Nur nicht aus Liebe weinen.
20.05.2022 05:20 UPPDATERAD 20.05.2022 16:00

Opera m.m.

Poulenc-Cocteau: La voix humaine. Schlager och musikal.
Karita Mattila, sopran; Dalia Stasevska, dirigent; Jussi Nikkilä, regi.
Nationaloperan 18.5.2022.
Karita Mattila är en av våra mest färgstarka sångerskor som nu vid snart fyllda 62 år håller på att ommöblera sin repertoar. Hon har lämnat de högsta lyriska sopranpartierna bakom sig och axlat dominerande karaktärsroller, där hennes starka scenpersonlighet kommer till sin rätt. Numera består Mattilas operarepertoar av roller som Herodias i Salome, där hon tidigare sjungit titelrollen, styvmodern Kosternička i Janáčeks Jenůfa och La Zia principessa i Puccinis Syster Angelica. Därtill har hon alltid haft en stark dragning till schlager och musikal.
Under sex kvällar sjunger hon nu på Nationaloperan en repertoar som till stor del är ny för henne. Före pausen ges La voix humaine (1958), en finurlig 45 minuter lång neurotisk monologopera av Francis Poulenc efter en pjäs skriven 1930 av Jean Cocteau. Huvudpersonen tar per telefon farväl av sin älskare som lämnat henne och vi hör henne gå igenom gemensamma upplevelser.

ANDRA LÄSER