Globaliseringen har fått sig en käftsmäll, sade Scanias inköpschef Anders Williamsson i april när coronapandemin nådde sin kulmen i Europa. Lastbilstillverkaren höll stängt i sex veckor under våren när underleverantörerna stoppade sin produktion och de långa leveranskedjorna brast. Samma öde drabbade många andra industriföretag runtom i världen. När biltillverkare eller maskinproducenter köper tusentals komponenter av hundratals företag i olika länder får ingenting gå fel, åtminstone inte plötsligt, för då stannar produktionen.
Egentligen började de europeiska företagens problem redan innan politikerna och den stora allmänheten insåg situationens allvar. Företagsenkäter visar att tre fjärdedelar av industriföretagen i Europa upplevde störningar i leveranskedjan redan i slutet av februari. Många kinesiska underleverantörer hade stängt och lagerhyllorna gapade tomma. I Europa spreds ”smittan” alltså först i fabrikernas leverantörskedjor innan den drabbade människorna.
Globala företag är känsliga för kriser.
ANDRA LÄSER

Aktia
”Det här får mig att se rött” – Privatplacerare kritiserar Aktias emissioner till sig själv
31.01.2023 18:14

Yle
Yle efter publikstormen mot finska På spåret: ”Överraskande att så hård kritik riktas mot en enskild deltagare”
30.01.2023 18:01

Brott, lag och rätt
”Södertäljemaffian” etablerade sig i Finland – misstänks för grova vålds-, narkotika- och vapenbrott
31.01.2023 17:04

Finland
”Flera som vill lämna Wolt har kommit till oss” – Ahmed Hassan hjälper personer med invandrarbakgrund att hitta arbete
31.01.2023 05:00
