Har du sett robotar i trafiken? Så här ska du göra när du möter en

De väcker munterhet i trafiken, robotarna som numera jobbar som springpojkar runtom i Esbo, men också lite förvirring och förundran. Medtrafikanterna undrar främst vem som ska väja för vem.

Vem väjer? Det har många Esbobor funderat på de senaste veckorna, då butiksrobotarna har blivit en vardaglig syn i stadsbilden. Några större problem har de ändå inte orsakat, polisen har inte fått in en enda anmälan gällande robotspringpojkarna.
Petra Miettinen
11.05.2022 11:30 UPPDATERAD 11.05.2022 19:22
I snart en månads tid har de vita sexhjulingarna med orange flagga rört sig längs gatorna i Esbo. Starship-robotarna tillhör HOK-Elanto och jobbar som springpojkar, de levererar hem varor som kunderna har beställt från Alepa via en mobilapplikation.
Många Esbobor har också hunnit pröva på robotleveranser och beställt hem såväl läsk och kex till eftermiddagskaffet som ingredienser till vardagsmiddagen.
Ute i trafiken i Esbo väcker robotarna både förvånade och roade miner.
Polisen i Västra Nyland har inte fått kännedom om att butiksrobotarna skulle ha orsakat några större problem. Däremot undrar invånarna hur man ska bemöta robotarna när de kommer emot längs trottoarer och på övergångsställen.
Enligt kommissarie Hannu Kontola kan robotarna lagstiftningsmässigt jämställas med förflyttningshjälpmedel.
"På robotarna tillämpas samma trafikregler som på fotgängarna även om anordningarna inte är fotgängare. Roboten skulle räknas som fotgängare om den skjutsade en fysisk person. Fordonskategorin bestäms enligt anordningens effekt och hastighet", säger Hannu Kontola i ett pressmeddelande.
Det finns ännu inga riktlinjer gällande ansvarsfrågor, men vid en eventuell olycka kommer polisen vid behov att reda ut dessa frågor noggrannare i samband med förundersökningen.
– Än så länge har vi inte fått uppdrag där en robot skulle ha varit inblandad i en olycka. Invånarna i vårt område har inte gjort en enda polisanmälan som gäller robotar. Det är ändå bra att kalla på polisen om en krock med en robot leder till personskador, säger Kontola.
Butiksrobotarna lanserades inför påsken och sedan dess har de kört hem varuleveranser till Alepas kunder runtom i Esbo, hittills utan att orsaka några trafikproblem.

Är ingen leksak

Robotarna är programmerade så att de stannar framför ett hinder på vägen och försöker gå runt det. De stannar också vid övergångsställen och fortsätter först när vägen är fri.
– För att undvika trafikstockningar ska bilister inte väja för en robot som väntar vid ett övergångsställe. Om roboten har tagit sig ut på vägen får man självfallet inte köra på den, utan vänta och väja, säger Kontola.
Polisen följer nu noggrant robotarnas beteende för att se vilka slags problem de eventuellt orsakar. Om polisen upptäcker något som äventyrar säkerheten vidtas åtgärder.
Hannu Kontola önskar att medtrafikanterna förhåller sig positiva till det nya fenomenet. Samtidigt påminner han om att anordningen inte är en leksak, utan att det är en maskin som utför ett jobb.

Får man som fotgängare sätta sig på en robot och åka med en bit om man känner sig lite trött i benen?

– Nej. Robotarna är inga leksaker som man kan rida på, även om jag har hört att detta redan har inträffat. De är annans egendom och får inte skadas.

ANDRA LÄSER