BMW:s hybridbil har familjestorlek

Med arkitektur från Mini gör BMW en inbrytning bland de mindre familjebussarna och kombimodellerna. Hybridversionen kräver sommarvärme för att vara riktigt bränsleeffektiv, men tanken är god.

Hybridvariant. Till det yttre ser hybridmodellen ut som en vanlig 225-serie. Det enda som offrats för drivlinan är platsen för reservhjulet.
BMW bytte kurs i och med framhjulsdrivna 2-Serie Active Tourer som kom 2014. Det var ett steg bort från den sportiga stil som BMW traditionellt månat om, men det var ett lyckat drag rent ekonomiskt. Det är bara logiskt att det nu kommit en laddhybridversion.
Den här bilen är en typisk familjefraktare med smidiga yttermått. På en totallängd av 4 342 mm har BMW fått in rymliga innermått utan att kompromissa på grund av hybriddrivlinan. Det är lika luftigt och rymligt både bak och fram.
Till och med bagageutrymmet verkar orört, men när man lyfter på golvluckan ser man att reservhjulet offrats. I det utrymmet finns nu ett litiumjonbatteri på 7,6 kWh. Av den effekten är 5,8 kWh tillgängliga under körning på el. Laddkabelns uttag finns bakom en lucka i vänster framskärm.

Fyrhjulsdrift

Hybridversionen av femsitsiga Active Tourer drivs med 1,5-liters trecylindrig 136 hästkrafters turbomotor på framhjulen, medan en 88-hästars elmotor driver bakhjulen. Den kan driva fram eller bak eller med båda hjulaxlarna samtidigt. Total sammanlagd effekt är 224 hästkrafter. På pappret ska man kunna ta sig drygt 40 km på el, men i nollgradigt före halveras den distansen lätt. Laddningstiden anges till drygt tre timmar.
Förbränningsmotorn, den automatiska växellådan och elmotorn är en synkroniserad helhet som ger en avslappnad körupplevelse utan märkbara skarvar mellan drivsätten. Bensinmotorn behöver sällan varvas eftersom elmotorn hjälper till när det behövs. Den totala systemeffekten är 224 hästkrafter, och därför går 0–100 på bara 6,7 sekunder.

Att arkitekturen lånats från koncernsyskonet Mini betyder förstås att bilen är framhjulsdriven, men också att den har lockande köregenskaper. Styrningen är exakt och följsam och chassit är inte främmande för hårda tag i kurvorna.

Räckvidden teoretisk

Med eldrift uppges räckvidden vara 41 km på el och toppfarten 125 km/h, därefter tar bensinmotorn över.
Det finns olika lägen för hur man utnyttjar elektriciteten i batteriet. När bilen startas står den alltid i Auto eDrive, vilket betyder att bensin- och elmotorn samarbetar på bästa sätt om batteriet är laddat. Max eDrive är topphastigheten på el 125 km/h. Med inställningen Save Battery kan man spara elektricitet tills man vill använda den och samtidigt ladda upp batteriet till 50 procent under färd.
Om batteriet töms är generatorn så stark att den tillfälligt kan driva elmotorn till bakhjulen. Det minimerar risken för att fastna eller att bli spinnande i en backe.
Körlägena Eco Pro, Comfort och Sport har varierande gas- och styrrespons och påverkar bland annat hur Steptroniclådan växlar och hur elmotorn jobbar. Skiftena mellan bensin- och elmotor är i princip omärkliga, men i halka kan man märka skiftet mellan fram- och bakhjulsdrift.

BMW 225XE Active Tourer

Pris: 41 426 €
Slagvolym, bensinmotor: 1 499 cc/3 cyl.
Effekt: 100 kW/136 hp/4 400 rpm (Kombinerad effekt 165 kW/224 hp).
Vridmoment: 220 Nm/1 250–4 300 rpm.
Elmotor: 65 kW/88 hp, vridmoment 165 Nm.
Topphastighet: 202 km/h
Acceleration 0–100: 6,7 sekunder.
Snittförbrukning: 2,1 l/100 km.
CO2-utsläpp: 49 g/km.
Bränsletank: 36 liter
Bagageutrymme: 400-1 350 liter
Mått (L/B/H): 4 342/1 800/1 586 mm.
Vikt: 1 735 kg.
PLUS
Köregenskaper, smidigt byte mellan bensin och el
MINUS
Verklig körsträcka på el, ingen plats för reservhjul
ANDRA LÄSER