E-sport – snart en gren bland alla andra

Elektronisk sport växer så det knakar runtom i världen och allt fler etablerade idrottsföreningar och sportklubbar grundar lag. HBL tog ett snack med Helsinki Reds-spelaren Miika Tekoniemi om vad e-sport egentligen går ut på och hur det går för det ambitiösa laget.

I november 2016 gick det anrika ishockeylaget från Helsingfors, HIFK, ut med informationen om att man grundat ett lag inom elektronisk sport, det vill säga e-sport. Det nygrundade laget som heter Helsinki Reds utgör en viktig händelse på tidslinjen för e-sport, då HIFK var det första stora hockeylaget som etablerade ett eget representationslag inom den moderna sportgrenen. Till exempel Ässät från Björneborg följde exemplet och grundade ett eget lag med namnet Aces.

Profil

Namn: Miika Tekoniemi

Pseudonym i laget: "BBR"

Född: 22.12.1994

Bosatt i: Vanda

Roll i laget: Support

Mest använda karaktärer i spelet: Lúcio, Mercy, Zenyatta

Miika Tekoniemi är en av spelarna i Helsinki Reds och har varit med från början. Tillsammans med sina kompisar spelade han spelet Overwatch, ett skjutspel som spelas i första person. Matcherna utspelar sig på stridsarenor som har olika omgivningar och kräver olika spelstilar. På arenorna möts två lag, bägge med sex spelare, som försöker utföra en viss uppgift beroende på spelkategorin.

– Vi var framgångsrika och nådde en hög nivå i Finland, men också internationellt. Det projektet slutade efter oenigheter om tidsanvändning i laget.

Efter upplösningen av laget kontaktades en del spelare av den nuvarande kaptenen för Helsinki Reds, Roope Kurkela.

– Kurkela erbjöd oss möjligheten att komma på tryout till ett nytt lag med höga ambitioner. Då gick det sedan upp för oss att det var HIFK som stod bakom laget och alla var mycket positivt överraskade, förklarar Tekoniemi.

Motion viktigt

Nio månader efter att Helsinki Reds grundades håller laget fortfarande på och etablerar sig som ett finländskt topplag inom sin nisch, spelet Overwatch. Organisationen har mycket ambitiösa mål inom e-sport och Tekoniemi och de övriga spelarna i laget, Roope Kurkela, Kaapo Laine, Jani Kosonen, Eemeli Ikonen och Ville Mikkonen, spelar för tillfället på heltid. Inga exakta lönesummor nämns, men något behov för ett arbete vid sidan om finns inte.

– HIFK stöder spelarna på alla nödvändiga sätt, så vi har möjlighet att ägna oss åt detta på heltid, förklarar Tekoniemi.

Såsom många andra började också Tekoniemi sin färd i datorspelens värld redan som barn.

– Ända sen jag var barn har jag spelat med diverse konsoler. I takt med att jag växte upp började jag också hitta tävlingselement inom spelen.

För cirka fyra år sedan började han spela på en mer seriös nivå och tävla på allvar.

– Senare bytte jag till Overwatch-spelet och gjorde bra ifrån mig där. Därefter kom jag till Helsinki Reds.

Det finns ingen typisk vardag för e-sportare, men för Tekoniemi är livet rätt rutinmässigt och kretsar kring spelandet.

– Jag har ganska noggranna rutiner. Genast från morgonen tar jag en promenad eller idrottar före träningarna så jag får motion.

– Att bara sitta dagarna långa skulle vara mycket obekvämt och ohälsosamt. Jag strävar efter att hålla mig fokuserad via idrott.

Enligt Tekoniemi börjar lagets träningar på eftermiddagen och sträcker sig ibland ända till midnatt. På grund av de långa dagarna vid datorn är motion och sömn mycket viktigt. Även lagledningen ser till att spelarna hålls i gott skick.

– Från lagets sida har det kommit förslag på tänjningar för att inte bli stel. Motion och en viss mängd sömn är nödvändigt för att upprätthålla god reaktionsförmåga och för att hållas pigg.

Vad går då lagets träningar ut på? Både analys och praktisk övning, förklarar Tekoniemi.

– Vårt träningsschema är kalenderbaserat. Vi planerar in en till två veckor av träning i taget. Ett block i det dagliga schemat är en analytisk del, där vi går igenom våra tidigare prestationer eller någon omgivning i spelet. Två eller tre block per dag går till själva spelandet.

Helsinki Reds brukar spela träningsmatcher mot övriga topplag från Europa. Att kunna göra det hemifrån underlättar livet.

– Liksom i andra sporter övar vi på taktik med träningsmatcher.

Nytt spel för nytt lag

Själva spelet som laget tävlar i, Overwatch, är ett förstapersonsskjutspel som lanserades i fjol. Spelet blev snabbt mycket populärt och är för tillfället ett av de mest spelade datorspelen.

Trots att grundtanken bakom spelet är enkel finns det en hel del finesser och taktiska drag som accentueras toppnivå.

– Spelet har mycket högt tempo, det finns ingen extra tid för att fundera mitt i matchen. Du måste konstant vara på din vakt och fatta snabba beslut.

De valde just detta spel på grund av att det var ett nytt alternativ på spelmarknaden.

– Eftersom det var ett nytt spel så har vi möjlighet att utveckla oss till ett topplag direkt från början, i stället för att behöva närma oss toppen efter några år.

Det finns än så länge ingen inhemsk eller internationell serie att tävla i, men enligt Tekoniemi håller sådana serier på att utvecklas. För tillfället spelar Helsinki Reds för det mesta i inhemska turneringar och i samband med evenemang.

– Vi har deltagit i större evenemang ett par gånger. Det första, Assembly, ägde rum i fjol i Mässcentret. Så var vi också i ishallen i Uleåborg i våras.

– Under evenemangen brukar det oftast läggas upp två rader av datorer och stolar för lagen, och en stor skärm på vilken publiken kan följa med matcherna. Oftast refereras också matcherna för publiken.

Motståndare och rivaler håller också på att bli bekanta. Vissa inhemska namn har laget redan mött.

– Vi spelade nyligen en intressant match mot Ässäts e-sportlag Aces. De anrika hockeyklubbarna möttes i ett annorlunda format.

– Som tur var segrade vi. Det var kul att se att hockeyanhängare stödde lagen, trots att alla kanske inte förstår vad grenen går ut på.

I Finland, liksom runtom i världen, har publikintresset blivit allt större.

– Människor har nog visat intresse. Vi har haft ganska stora publiksiffror. I Mässcentret var det hundratals, om inte tusentals åskådare på plats och 20 000 följde med via nätet.

Flerdimensionellt

Hurdana egenskaper krävs av en e-sportsspelare? En viss sorts självkritik, en förmåga att inte skylla på andra spelare utan utvecklas och lära sig av sina misstag, säger Tekoniemi.

– Naturligtvis bör du också vara mekaniskt skicklig och duktig på att träna.

Han beskriver sig själv som en lugn spelare med gott tålamod. Dessutom säger han sig ha nytta av att vara en mycket analytisk människa som klarar av att läsa spelet.

– Det är mycket viktigt i Overwatch som är ett lagspel där du också behöver ta hänsyn till vad som är gynnsamt för dina medspelare.

Men att ha goda enskilda egenskaper räcker inte i spelet. Denna form av e-sport är lagsport i högsta grad. Tekoniemi beskriver Helsinki Reds som ett livat lag med positiv attityd. De tar inte allt så allvarligt, men spelar alltid för fullt.

– Vanligtvis är finländska lag ganska sura ifall det inte går så bra för dem. Men vi strävar efter att hålla spelet roligt och samtidigt utvecklas och vara det bästa laget.

Laget består av individer som är på internationell toppnivå, berättar Tekoniemi. Det vill säga spelare bland de hundra bästa i ett spel som har över 30 miljoner spelare. Truppen är en bra mix av individuellt skickliga spelare och spelare som har förmågan att uppfatta helhetsbilden av spelet.

– I spelet finns en så kallad frontlinje och en baklinje. Dessutom finns det individer mellan linjerna som försöker överlista motståndaren. Alla har sin egen roll. Frontlinjen försöker hålla motståndarens viktigaste spelare i styr, medan baklinjen hjälper de övriga spelarna och försöker göra dem bättre. Det är ett mångskiftande spel.

Tekoniemi agerar som support i den bakre linjen, det vill säga han hjälper och helar lagkamraterna vid behov.

– Samtidigt är jag också den inom laget som ger order och bestämmer vad vi gör i nästa strid. Att vi gör sak X för att uppnå Y. Det handlar om snabba lösningar och reaktioner.

Är det ett stort ansvar inom laget?

– Ja. Du måste konstant vara på din vakt och läsa vad som komma skall. Om du ger fel order kan spelet avgöras direkt.

Helsinki Reds-laget är splittrat runt Finland. Lagkamraterna håller kontakt främst via Internet, men Tekoniemi ser inte det som ett problem.

– Vi tillbringar inte så mycket tid tillsammans, men då och då samlas vi i Helsingfors en eller två dagar.

Lagkamraten Ville Mikkonen bor alldeles i närheten av Tekoniemi. De har känt varandra i många år och ses nästan dagligen, så kontakten begränsas inte endast till spelet och virtuella världen.

– Vi har överlag en mycket bra laganda och har fått beröm för det. Det är fint att vi hittat en grupp som kan tävla mot världens bästa spelare.

Miljonintäkter möjliga

Hittills har Helsinki Reds nått rätt bra framgång trots att laget nyligen grundats. I turneringarna man deltagit i har laget alltid kämpat om medaljplaceringar och nått flera andraplatser och en turneringsseger. För ett tag sedan byttes en spelare i laget ut och gruppen har nu fått träna ordentligt med den nya lagkamraten Kaapo Laine. Laget väntar ivrigt på att få visa sin nivå med den nya spelaren, enligt Tekoniemi.

– Vårt mål är att delta i den planerade världsomfattande ligan som förmodligen kommer att gå under namnet Overwatch League.

Det är fortfarande oklart vem som får delta i ligan. Enligt Tekoniemi ryktas det om en inträdessumma som kan bli mycket hög. Överlag har den finansiella sidan av sporten vuxit i takt med populariteten.

– Vad beträffar ekonomin är grenen mycket stor för tillfället. Utvecklingen som skett är exponentiell. Sponsorer är intresserade och det finns en stor potential.

Hur mycket kan man tjäna genom att spela e-sport?

– En toppspelare har tjänat sjusiffriga summor om året och diverse bonustillägg där utöver.

Utrustningen som krävs för att kunna tävla kräver att man satsar på allt från en ergonomisk stol till en bra datormus. I Helsinki Reds har samtliga spelare nästan samma utrustning, berättar Tekoniemi.

– För 1 500 till 2 000 euro kan du få utrustning som det går att tävla med. Vår utrustning platsar dock i den absoluta toppen där även de minsta detaljerna ska vara rätt. Hela paketet kostar cirka 4 000–5 000 euro, inklusive stolen och så vidare.

Rummet där han spelar domineras av en stor fyrkantig maskin. På skrivbordet finns två skärmar utplacerade, intill står en stol i läder.

– Jag har en fantastisk splitterny dator, Omen av HP. Så har jag två skärmar, 144 hertz och 24 tum stora, en keyboard och en mus och ett headset. Dessutom har vi egna spelstolar.

Även internetanslutningen är essentiell för e-sportare. Tekoniemi använder sig av en 100 megabytes anslutning.

– Minsta lilla fördröjning syns genast. Ett bra och fungerande internet är livsviktigt.

Framtiden ljus

Det debatteras mycket om vad som kan räknas som sport och idrott. Nya OS-grenar införs och gamla faller bort. Sportvärlden moderniseras sakta men säkert. Enligt Tekoniemi har även Helsinki Reds orsakat diskussion och delat åsikterna.

– I början var det en hel del förundran över vad detta egentligen är. Men så gott som all mediebevakning och allt prat om oss både i Finland och utomlands har varit positivt.

– Nyheten om att vårt lag grundades var stor och publicerades runtom i världen. Det var det första klassiska ishockeylaget som tog steget in i e-sportsvärlden.

Tekoniemi är klart av den åsikten att e-sport är en sport bland alla andra. Tiden som läggs ner och all förberedelse och träning är på toppnivå, säger han.

– Alltid talas det både för och emot i debatten om e-sport verkligen är sport. Mera har det varit åsikter för. Men i samtliga sporter finns det ifrågasättare och då måste man bevisa för dem vad det verkligen går ut på.

På frågan om hur man får den stora publiken mer intresserad av e-sport har han inget entydigt svar. Det är små bäckar som bildar en större å.

– Jag tror att då traditionella föreningar småningom börjar lansera sig inom e-sporten börjar det uppstå mer regelbundna rivaliteter. Publiken blir intresserad av att det egna laget spelar mot en specifik motståndare.

– Det kräver dock att åskådarna blir vana vid att följa med spelen och förstå vad de går ut på, eftersom detta är en gren med mycket högt tempo i matcherna.

Även generationsskiftet kommer att ha stor betydelse för e-sportens framtida ställning, tror Tekoniemi. Hittills är det främst yngre människor som är intresserade av grenen.

– Om den yngre generationen aktiverar sig och tar med sig äldre och berättar och förklarar om spelet så är det fullt möjligt att den äldre publiken också blir intresserad.

Men den elektroniska sporten är definitivt att räkna med i den framtida idrottsvärlden, oavsett om de äldre tar till sig grenen eller inte.

– Tillväxten är så pass exponentiell, det finns ingen annan möjlighet.

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00