Drömmen är att beröra med en aria

Mezzosopranen Erica Back tänkte sig ett yrkesliv som sånglärare men hon blev operasångare i stället.Bild: Laura Mendelin

Mezzosopranen Erica Back växte upp med drömmen om att få ägna sitt liv åt sång men hade inte en tanke på att stå på operascenen. Nu debuterar hon på Operafestspelen i Nyslott.

Som liten flicka brukade Erica Back sjunga med till Abbas och Beatles låtar – i vardagsrummet hemma i Närpes när ingen annan i familjen såg på. I hemmet lyssnade man mycket på populärmusik men klassisk musik var mera okänt.

– Jag var nio år då jag började spela valthorn i Närpes Skolmusikkår och därefter i Musikinstitutet Legato och då kom den klassiska musiken in i bilden, minns Back.

När Erica Back som 13-åring började ta sånglektioner hos en klassiskt skolad lärare upptäckte hon att hon hade en röst som passade bra för klassisk sång.

– Jag hittade min genre efter att ha fått sjunga en aria på italienska som 15-åring, och efter gymnasiet beslöt jag mig för att börja studera sång på allvar.

– På den tiden tänkte jag mig en karriär som sånglärare och hade inte en tanke på opera. Jag hade fått höra att min röst var för liten för att jag skulle kunna bli operasångare och jag hade dessutom sett väldigt få operor.

Vändpunkten kom när Erica Back under studietiden i Piteå fick se en annons om att den svenske barytonen Peter Matteis operafestival Matteifestivalen i Luleå sökte tre lokala sångare för uppsättningen av Figaros bröllop.

– Jag såg annonsen men hade inte en tanke på att provsjunga. En kompis tyckte att jag skulle passa som Barbarina och eftersom jag inte hade något att förlora sökte jag rollen och fick den.

– När jag stod på scenen förstod jag äntligen vad opera handlade om, Det var en aha-upplevelse som hjälpte mig att inse att jag ville kombinera teater och klassisk sång.

Det är bara sju år sedan den där avgörande dagen och Erica Back har hunnit avlägga examen på operalinjen vid Sibelius-Akademin och stå på flera operascener sedan dess.

Har åsikten om att du har en liten operaröst upprepats?

– Nej, men min röst var kanske det då. Den hade ju inte hunnit utvecklas. Fast jag tycker att kommentaren var ganska hämmande.

En snäll yngling

Sommarens operafestspel i Nyslott invigs denna vecka. Erica Back debuterar på festspelen i rollen som Siebel – ynglingen som konkurrerar med självaste Faust om den sköna Marguerite. I Charles Gounods opera Faust har Faust sålt sin själ till djävulen Mefisto och mot honom förlorar Siebel ohjälpligen slaget.

– Siebel är ung och snäll och sätter inte upp sig mot vem som helst. Mefisto skrämmer honom och han är lätt att bli av med, beskriver Erica Back.

Att Siebel är en pojkroll trivs Back bra med.

– Jag har sjungit flera pojkroller och gillar utmaningen.

Hur är det då att spela någon som är god? Det brukar heta att skådespelare trivs bättre med onda roller.

– Bra fråga. Roligast är det att göra en roll som inte ligger nära en själv.

Operafestspelen i Nyslott är, vid sidan av Nationaloperan, det största operahuset i Finland och en viktig scen för en ung operasångare.

Erica Backs väg till Nyslott kom via en inbjudan till provsjungning.

– Jag gick till provsjungningen och sjöng två arior av vilka Siebels aria var den ena. Men jag hade ingen aning om vilken roll de hade planerat för mig.

Profil

Erica Back

Ålder: 30 år.

Bor: I Helsingfors.

Familj: Sambo. Plus mamma, pappa, två systrar och en bror med familjer.

Karriär: Operasångerska. Har studerat vid Sibelius-Akademin, konservatoriet i Karleby, Framnäs folkhögskola och Musikhögskolan i Piteå. Har vunnit flera pris, bland annat andra pris vid sångfestivalen i Villmanstrand 2016. Belönades med Caj Ehrstedt-priset 2017. Medverkade under den gångna säsongen i Olli Kortekangas opera Min broders väktare i Tammerfors, Händels Alcina under Vasa Baroque och Mozarts Cosi fan tutte på Nationaloperan.

Aktuell: Debuterar i rollen som Siebel i Faust av Charles Gounod på Operafestspelen i Nyslott. Operan har premiär 7 juli. Uppträder på festivalen Sibelius i Korpo 22 juli samt på Pellinge Musikfestival 12 augusti.

Drömroll: Octavian Rofrano i Rosenkavaljeren av Richard Strauss. Musiken i den operan är så fantastiskt vacker.

Operascen jag drömmer om: Klart det vore fint att få uppträda på de stora scenerna – i Berlin, Paris, på La Scala och Metropolitan. Jag gillar att stå på olika scener men viktigast är ändå att jag lyckas beröra publiken.