En död i fartygsolyckan vid Bornholm – misstänkt grovt sjöfylleri

Det danska kapsejsade fartyget Karin Hoej ligger upp och ned i havet mellan Ystad och Bornholm. Bild: Johan Nilsson/TT

En död besättningsman har hittats efter fartygskollisionen mellan Ystad och Bornholm. En annan saknas fortfarande på det danska fartyget Karin Hoej. Två gripna besättningsmän på det större fartyget, brittiska Scot Carrier, är misstänkta för grovt sjöfylleri och grov vårdslöshet i sjötrafik.

Den döda personen låg inne i det kapsejsade danska fartyget.

– Personen hittades när fartygen genomsöktes. Anhöriga är inte underrättade, vi har inte fastställt identiteten, säger polisens presstalesperson Evelina Olsson.

En förundersökning om grovt vållande till annans död är dessutom inledd.

Sammanstötningen ägde rum Ystad och Bornholm, natten till måndagen. Sjöräddningssällskapet har deltagit i räddningsarbetet. Bild: Sjöräddningssällskapet

"En brittisk medborgare född 1991 och en kroatisk medborgare född 1965 är frihetsberövade som misstänkta i utredningen", skriver Åklagarmyndigheten i ett pressmeddelande.

Varken åklagare, Kustbevakningen eller Sjöfartsverket vill säga vilken av de två besättningarna som misstankarna riktas mot.

Sedan tidigare utreds grovt sjöfylleri och grov vårdslöshet i sjötrafik.

Förundersökningsledare för alla misstänkta brott är sjöåklagare Tomas Olvmyr vid Malmö åklagarkammare. Kustbevakningen inledde utredningen som polisen tog över ansvaret.

Sida vid sida

De två fraktfartygen stävade under småtimmarna i samma riktning på Östersjön. Vid 3.30-tiden stötte de samman mittemellan Ystad och Bornholm. Det handlade alltså inte om en häftig rak krock.

Sammanstötningen ägde rum på svenskt vatten. Bild: Johan Hallnäs

Det mindre av fartygen, den 55 meter långa och 9 meter breda Karin Hoej med dansk flagg, kapsejsade i kontakten med den 90 meter långa Scot Carrier.

Karin Hoej bogseras upp och nedvänd mot Sandhammaren på den skånska sydostspetsen. Ytterligare bogsering till en plats med bättre lä planerades.

Scot Carrier har tagit sig in till hamnen i Ystad, uppger kommunikatör Valdemar Lindekrantz på Kustbevakningen för TT.

Det var ännu sent på måndagseftermiddagen inte fastställt hur många som befann sig på fartyget.

Hörde skrik

I räddningsinsatsen deltog flera räddningsbåtar och handelsfartyg samt helikopter från Sverige och Danmark.

– Vid 10.30 avslutade Sjöfartsverket sin räddningsinsats till havs, sade Agne Hörnestig, kommunikatör vid Sjöfartsverket.

Under eftermiddagen tog sig räddningstjänstens dykare in i den danska haveristen.

Det brittiska lastfartyget Scot Carrier stötte samman med det mindre danska Karin Hoej i Östersjön natten till måndagen. Bild: Johan Nilsson/TT

Enligt räddningstjänsten ser det ut som att det kapsejsade fartyget har rammats.

– På bilderna vi har sett ser det ut som att det har blivit påkört, säger Angelica Anbring, larmbefäl vid räddningscentralen Syd.

Larmet kom tidigt på måndagsmorgonen.

– Det brittiska fartyget rapporterade in att de troligtvis har kolliderat, anmälan kom in halv fyra, säger Jonas Franzén, kommunikationschef på Sjöfartsverket.

Besättningen berättade att de hört skrik från vattnet och inledde själva en sökinsats med en mindre räddningsbåt.

Ingen last

Eftersom läckage kunde befaras startade Kustbevakningen "en miljöräddningsoperation för att förhindra att olja eller andra skadliga ämnen släpps ut i havet".

Karin Hoej byggdes 1977. Fartyget lämnade Södertälje hamn i lördags och var på väg mot Nykøbing Falster i Danmarks sydligaste delar, enligt sajten marinetraffic.com som ger realtidsinformation om sjötrafiken.

– Det kapsejsade fartyget ska sakna last, men det ska inte ha skett några utsläpp av kemikalier till exempel, säger Carl-Johan Linde, presschef på Sjöfartsverket.

Scot Carrier avgick från Litauen i lördags och var enligt marinetraffic.com på väg mot Montrose i Skottland.

Dålig sikt

Hoppet fanns att de saknade skulle återfinnas vid liv. Men temperaturer på 4–6 grader i vattnet och i luften gav dåliga odds.

– Det finns fall där människor har klarat sig väldigt länge i vattnet. Men självklart är det jättekritiskt när vattnet är så kallt och man vet inte under vilka omständigheter personerna hamnat i vattnet, om det har varit tumult, säger Emma Valham, kommunikatör vid Sjöräddningssällskapet.

Sjöfartsverket vet ännu inte vad som har orsakat olyckan. Vindarna var svaga vid olyckstillfället och även på morgonen, enligt SMHI. Men det är disigt och det kan även ha varit dimma.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Axxell tänker som morgondagens jordbrukare – satsar på samarbete

Mer läsning