Direktbussarna i Esbo: Var är alla människorna?

Metrobussen 143 som kör till Mattby har i dag fått en konkurrent i 143A som tar passagerarna raka vägen till Kampen i Helsingfors. Nya bussen kör på morgnar och eftermiddagar. Bild: Karl Vilhjálmsson

På måndag morgon var det ingen trängsel i bussen som kör mellan Sökö och Kampen. Läget kan vara ett annat i eftermiddagsrusningen.

Mörkt och regnvått som det brukar på hösten. Då är det inte skoj att stå på en busshållplats, inte ens då bussen ska köra raka vägen till bussterminalen i Kampen i centrala Helsingfors.

För många är det festdag men åtminstone på morgonen och på just denna hållplats vid Sökövägen framstod en av årets stora omläggningar i huvudstadsregionens kollektivtrafik som en måndag bland andra.

Det verkade också vara flera som ändå tog den andra bussen till metrostationen i Mattby.

Både Helsingforsregionens trafik HRT och de boende som använder och har nytta av de nya busslinjerna kalibrerar nya vardagen det vill säga söker lämpliga rutter och kombinationer.

Omläggningen som planeras av HRT omfattar fyra direktlinjer mellan Esbo och Helsingfors centrum.

Det här är de nya direktlinjerna

143A Sökö-Ivisnäs-Kampen

146A Stensvik-Kampen

147A Esboviken-Sökö-Larsvik-Kampen

164A Bastvik-Stensvik-Kampen

Linjerna kör på vardagar mellan klockan 6 och 9.30 och på eftermiddagen klockan 14-18.30.

"Rusningslinjerna" kör inte via metrostationerna i Esbo och kör med 10-15 minuters mellanrum beroende på busslinje.

Trädgårdsstaden har kvar sin charm

På 1950-talet gjorde den moderna trädgårdsstaden Hagalund finländsk stadsplanering världsberömd. I dag är det både gammalt och nytt boende som får bostadsköpare att vända sina blickar hitåt. 3.9.2019 - 09.17

Mer läsning