Din Personal Shopper hittar rätt i bildjungeln

SORTERAR. Antti Liinpää jobbar för Auto Teddy med att välja ut den bil som bäst motsvarar en kunds önskemål. Bild: Arkiv

Visst kan man själv jämföra produkter och priser på nätet, men ärligt talat: Har du inte alltid saknat ett proffs som kunde berätta vilken bil – eller varför inte bostad – som passar dig bäst, och var du kan få den till bästa pris? Nu är det verklighet.

På nätet är det i princip lätt att söka begagnade bilar, men informationen och beskrivningarna är inte alltid exakt det man vill ha. Och hur ska man veta om den billigare bilen är lika bra som den dyrare? Var ser man om modellen har haft obehagliga typfel, eller att den bil man funderar på verkligen har fått den service den behöver?

Personal Shopper är ett ganska nytt yrke som går ut på att erbjuda personlig service och vägledning inför ett köp. Hittills har personliga köpassistenter varit mer eller mindre knutna till butiker, och oftast har det handlat om kläder och mode.

TVÅ PROCENT. Så mycket tar Antti Liinpää och Auto Teddy för jobbet som köpkonsult för osäkra bilköpare. Bild: Arkiv

Auto Teddy har med inspiration från utlandet flyttat över den här servicen till bilhandeln, och finns nu på mer än ett dussin orter i landet. En Personal Shopper ägnar mera tid åt den individuella kunden än en vanlig försäljare, och har som uppgift att så exakt som möjligt matcha önskemålen mot en konkret produkt. I det här fallet är det en begagnad bil, men den bästa möjliga enligt kundens kriterier.

Förtroendebransch

– Det här är en service- och förtroendebransch, och vårt jobb är att ta reda på allt om bilen, göra en utförlig video och ta omkring 50 detaljbilder på den. Vi listar alla fakta och kollar modellens felstatistik för att ge en realistisk bild av produkten, säger Antti Liinpää som länge jobbat med biljournalistik i press och teve innan han värvades av Teddyteamet.

– Det här är en service för den stora grupp som inte hinner eller kan välja bland alla de begagnade bilar som rör sig på marknaden. Allt fler erkänner desutom att de ju egentligen inte vet så mycket om bilar.

Auto Teddy äger inte bilarna de förmedlar, det är alltid en affär mellan säljare och köpare. Mellanhandens uppgift är att se till att både säljare och köpare hittar varandra snabbt och att båda gör en god affär.

Konceptet bygger på att den som vill sälja en begagnad bil alltid har en prutmån. Med sin egen kritiska massa räknar Auto Teddy med att kunna utnyttja den marginalen både för sig själva och för kunden.

– Vår provision vid försäljning är minst 1 240 euro, annars ligger den på 5,9 procent. Det signalerar att vi inte jobbar med de allra billigaste bilarna, säger Liinpää.

Två procents shoppingarvode

Den som vill ha personlig guidning bland de intressanta bilar som finns till buds betalar två procent av bilens pris, men i praktiken nollas den summan ofta av att slutpriset prutats lägre än en enskild privat köpare klarar av, säger Liinpää.

– Ett villkor för att systemet ska fungera är att vi har en omfattande expertis och att vi inte har bindningar till någon biltillverkare eller återförsäljare, säger han.

– Vår uppgift är att se till att bilarna motsvarar säljlöftet. Servicehistorien är kollad och konditionstesten färsk. Finns det skönhetsfläckar visar vi fram dem på video och foto, i text och muntligen. Om bilen inte sålts inom fyra månader kostar det ingenting för säljaren. Har man en exklusiv bil kan det förstås löna sig att förlänga försäljningstiden, eftersom kunden oftast finns där ute någonstans, säger Liinpää.

– Vi är alla gamla rävar i olika sektorer av bilbranschen, och det pris vi ger kunden ska matcha bilens skick, egenskaper och utrustning på alla plan. Fasta priser på begagnade bilar är något som Teslas prispolitik inspirerade till, och vi tror att det kommer att bli norm för näthandeln med både nya och begagnade bilar mycket snabbt. Vill man ha garanti, finansiering eller försäkring hjälper vi också till med det.

Nätet tar över

En allt större del av bilhandeln har redan flyttat till nätet, framför allt begagnathandeln. Autoverkkokauppa var den första bilförsäljaren med ett koncept som gjorde det möjligt att köpa bil och få den hemlevererad utan att ens sätta foten i en bilhall. Auto Teddy gör bilköpet mera personligt, men till stor del med samma kombination av förtroende, fakta och säljlöften.

Vissa bilmärken har redan personal som enbart är diskussionspartners för att få kunden att definiera sina behov. Köpet slutförs sedan av en försäljare. På den nivån gäller det fortfarande att få in kunden i en bilaffär med det aktuella märket. Land-Rover och Jaguar i Storbritannien har redan tagit steget in i stora köpcentra, inte för att sälja bilar utan för att berätta om de olika modellerna. Bokningen av en provkörning och själva köpet kan man sedan slutföra vid datorn. Liknande försök har gjorts i finländska supermarkets, men det har hittills varit kampanjartade pop up-kiosker.

Än så länge sonderar Auto Teddy terrängen. De första affärerna har gjorts enligt det nya konceptet, men den personliga konsultationen är ännu på experimentstadiet.

– När vi lyckas kartlägga kundens behov och önskemål behöver vi inte rekommendera fel bil. För många är en provision på två procent en låg kostnad. Fasta nettopriser på bästa nivå är bra för både säljare och köpare.

Bostäder nästa

Servicebrandet är formbart. Det var bilar som fick inleda verksamheten, men i stället för bilar kan tekniken också tillämpas på bostäder, eller varför inte hemelektronik.

– Fastighetsmäklare har förstås i alla tider i någon mån stått till tjänst med bostadsjakt enligt kundens kriterier, men vi tror att vi kan utveckla också den sektorn inom vår grundidé, säger Antti Liinpää.

– Skillnaden mellan bilar och bostäder är att bilarna alltid tappar i värde efter den första affären. Bostäder tenderar i stället att bli dyrare. Likheten är att bägge är väldigt kännbara utgifter, så det finns goda skäl att välja rätt från början.

Teddygänget kommer inte att vara först med att välja ut fastigheter i Finland. Anna Talasmäki har redan i tre år jobbat med sitt företag Koija, som Personal Shopper i fastighetsbranschen. Hon säger att hon märkt en förändring de senaste åren: Först nu är finländare beredda att betala för personlig hjälp vid större affärer.

– Alla mina kunder är inte förmögna, jag har jobbat över hela fältet med allt från ettor till familjebostäder över hela Helsingforsområdet. En del bostadssökare har inte tid att sätta sig in i urvalet, andra känner att de inte har de erfarenheter som krävs för att välja rätt, säger hon. De allra flesta inser framför allt att det kan vara praktiskt att betala någon för den tidsåtgång och det besvär som hör ihop med själva letandet.

– De tre variablerna är alltid storlek, adress och pris, och med min kunskap kan jag få kunden fokuserad på någonting realistiskt samtidigt som jag vet objektets rätta prisnivå. På det sättet kan kunden ofta få ett bättre pris, och då blir min service på sätt och vis gratis, säger hon. Ett uppdrag tar i snitt två månader, och hon har aldrig fler än tre uppdrag åt gången.

En Personal Shopper ger personlig service och vägledning inför ett köp. Av tradition har många i yrket jobbat för butiker, oftast med kläder och mode. På senare tid har yrket spritt sig till andra sektorer.

Uppdraget inleds med ett möte där kundens intressen, behov och smak kartläggs innan shoppern gör ett urval.

Yrket kräver ingen speciell utbildning, men erfarenhet inom branschen är en nödvändighet.

Annons: Förvaringstjänster ny nisch för Grabbarna Flytt

Finlandssvenska företaget Grabbarna Flytt har på sina fem år vuxit så det knakar. Förutom flyttservice och logistiska tjänster åt både privathushåll och företag kan man som nyhet nu också erbjuda förvaring. 14.2.2020 - 10.44

Mer läsning