Elbilsbranschen växer så det knakar i Kina – "Landet ser helt enkelt sin framtid i digitala hästkrafter"

Amerikanska Tesla var den första egentliga elbilen som slog igenom på bredare front, men det är i Kina som den stora elbilsutvecklingen sker. Uppstartsföretag i elbilsbranschen växer upp där som svampar efter regn.

Det är en viss klass över M-Bytes design, men så heter designern bakom bilen Benoit Jacob som på BMW var med och designade X6 och efter det ansvarade för formgivningen av i-seriens bilar. Bild: Bo Ingves

En av de mest seriösa utvecklarna i Kina är Byton. Bolaget har under ledning av bland annat tidigare chefer för BMW:s i-projekt och Nissan Infinity utvecklat en eldriven suv på 18 månader. Företaget bygger som bäst en fabrik i Nanjing i Kina i rasande fart.

– Tesla skapade den hype som branschen behövde, men bolagets volymer är globalt sett små. Vill man på riktigt förändra världen krävs det betydligt större försäljning, sade Bytons vd Carsten Breitfeld när Byton nyligen presenterades i Nordens elbilshuvudstad Oslo.

Det är en viss klass över M-Bytes design, men så heter designern bakom bilen Benoit Jacob som på BMW var med och designade X6 och efter det ansvarade för formgivningen av i-seriens bilar. Bild: Bo Ingves

Industriell skala lösenordet

Breitfeld ansvarade för utvecklingen av BMW:s lyxiga sporthybrid i8 och arbetade sammanlagt 20 år i olika chefspositioner på det tyska bilmärket.

Bytons vd Carsten Breitfeld fick ett erbjudande han inte kunde säga nej till i Kina för två år sedan: Om du vill vara med om att bygga upp ett nytt globalt bilmärke har vi pengarna. Bild: Bo Ingves

– Det är lätt att skapa en unik produkt men svårt att massproducera den. Med vår chefkaders erfarenhet av högklassig industriell massproduktion har vi satt som mål att producera 300 000 bilar per år om fyra år, säger Breitfeld.

Bolaget har hittills samlat in 800 miljoner dollar i finansiering. Breitfeld betonade att den summan är avsedd endast för produktutveckling.

– Fabriken byggs med stöd av kinesiska staten, långfristiga banklån och andra finansieringskällor. I början av nästa år har vi ytterligare en finansieringsomgång på 500 miljoner dollar som kommer att ta oss fram till produktion, säger han.

Bilsalongerna är out

Fast Kinas digitalisering kom sent i gång är landet nu världsledande inom digitala tjänster. Det beror främst på att landet hoppade över pc-skedet och gick direkt in i smarttelefonvärlden. De sociala medierna i landet beräknas ha 750 miljoner användare varje dag. Som en följd av detta ser många kineser världen som en stor app.

Därför har man i Kina betydligt större acceptans för autonoma bilar, och överlag för koncept där uppkopplingen mot internet spelar en avgörande roll för hela fordonsupplevelsen.

Symptomatiskt är att Byton presenterade sin första modell på konsumentelektronikmässan CES i Las Vegas i januari och inte på någon bilsalong. Bilen döptes nyligen till M-Byte och är en suv på 485 cm som förenklat sagt känns annorlunda när man stiger in i den.

M-Byte är fullbelamrad med kameror både interiört och exteriört. Bild: Bo Ingves

I stället för traditionell instrumentpanel har Byton en bildskärm som är 125 cm bred och 25 cm hög, och som helt styrs med handrörelser. Bild: Bo Ingves

I stället för traditionell instrumentpanel har bilen en bildskärm som är 125 cm bred och 25 cm hög, och som helt styrs med handrörelser. De flesta av bilens egentliga funktioner styrs med en pekskärm i normal storlek som är integrerad i ratten. Ytterligare två skärmar finns för baksätespassagerarna.

Efter premiären har företaget aktivt presenterat sina idéer och produkter runtom i världen. Ett tecken på satsningens allvar är att bilen presenterades i Oslo trots att bilen inte kommer att finnas till salu i Europa på åtminstone två år.

– I Kina kommer försäljningen av M-Byte att inledas under det sista kvartalet 2019, i USA under 2020 och därefter i Europa. Kina är vår viktigaste marknad men vi satsar globalt redan från start och det gäller att bygga upp både brandet och säljkanalerna i god tid, säger Breitfeld.

Redo för 5G

Bilens plattform är anpassad enbart för eldrift, och integrerar avancerade datafunktioner i ett internt nätverk redo för 5G. Den följande modellen, sedanen K-Byte, presenterades redan på CES Asia i Shanghai i juni, och i ett senare skede kommer en sjusitsig MPV.

– Alla bilar bygger på exakt samma plattform. Det underlättar såväl design, produktion som service, menar Breitfeld.

Specifikationerna för sedvanliga bilar fryses två år före lanseringen. Moderna elbilar kan kontinuerligt uppdateras under hela sin livstid eftersom så gott som allting är digitalt och uppkopplat.

– Det digitala gäller inte bara för att skapa autonomt styrda bilar, utan också för att förenkla den dagliga användningen. Autonoma bilar är högt prioriterade i Kina eftersom folk dör som flugor i trafiken. Med autonoma bilar ökar säkerheten.

I stället för nyckel identifierar bilen dem som har rätt att öppna dörrarna genom ansiktsigenkänning.

– Profilerna finns sparade i molnet så att bilens inställningar automatiskt anpassas enligt den profil som är ihopkopplad med identifieringen. Det innebär att om man har en Byton-profil, används den automatiskt i alla bilar, oberoende av om man stiger in i den i Shanghai, Oslo eller San Francisco.

Det finns generöst med utrymme både fram och bak men insteget till baksätet är inte lätt. Bild: Bo Ingves

Den bakåtriktade kameran är en mera avancerad form av sidospegel. Helt autonomt styrda bilar har dessutom andra yttre kännetecken i form av Lidar (Light detection and ranging) som med millimeterprecision läser av allt som finns omkring bilen. Bild: Bo Ingves

Sedvanlig räckvidd

Vad gäller räckvidden på en laddning kommer inte Byton med något nytt, vilket känns som en besvikelse. På en laddning kan man köra 400-500 km beroende på batteriets storlek, det vill säga inte längre än de bästa elbilarna klarar redan nu.

– Det är vad dagens batteriteknik är kapabel till utan att öka bilens tyngd alltför mycket, säger Breitfeld.

Det räcker enligt honom i alla fall till för de flesta som över huvud taget överväger att skaffa en elbil.

– Batteriet kan laddas till 80 procent på en halv timme med en snabbladdare. Först när det finns lättare och mera stabila så kallade solid-state batterier tror jag att elbilarnas räckvidd kan öka i någon större mån.

Elbilar är enligt Breitfeld intressanta för Kina inte bara på grund av luftföroreningar utan också av konkurrensskäl.

– Kina har ingen egen expertis på invecklade förbränningsmotorer. Elmotorer är enkla konstruktioner som gör det möjligt att utveckla egen expertis i landet. Kina ser helt enkelt sin framtid i digitala hästkrafter, säger han.

Fakta

Byton

Grundat för två år sedan i Kina under namnet Future Mobility Corporation.

Har i dag cirka 1 000 anställda.

Huvudkontoret finns i Nanjing, där företaget just nu bygger sin fabrik och där en stor del av produktutvecklingen sker.

Företagets designcentrum finns i München och tekniken för autonoma bilar utvecklas i Santa Clara i Kalifornien.

Fakta

Autonoma bilar

Utvecklingen mot autonoma bilar är indelad i fem nivåer med flytande gränser. Bytons bilar kan hoppa in direkt på nivå fyra i länder som tillåter det.

Nivå 1: De flesta funktionerna sköts av föraren, men bilen kan ha automatisk inbromsning i stil med de flesta nya bilar.

Nivå 2: Bilen har farthållare och kan hålla sig inom körfältsmarkeringarna, men föraren måste alltid vara beredd att ta över.

Nivå 3: Föraren behövs fortfarande, men kan under vissa förhållanden låta bilen sköta sig själv.

Nivå 4: Full autopilot där bilen kan köra helt själv utan att personen på förarplatsen ska behöva ingripa. Bilen har fortsättningsvis ratt.

Nivå 5: Ingen behöver sitta i bilen för att den ska köra. Varken förare eller ratt finns.

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00