Digital konst – en mångmiljonaffär

Det digitala kollaget ”Everydays: The first 5000 days” av konstnären Mike Winkelmann, känd under artistnamnet ”Beeple” är nu det första digitala konstverket som auktionshuset Christie's auktionerar ut där man använt sig av teknologin Non-fungible token. Konstverket består av 5 000 bilder, en för varje dag sedan den 1 maj 2007 när Mike Winkelmann påbörjade sitt projekt. Bild: Christie's

På Youtube kan vem som helst se filmklippet på basketspelaren LeBron James helt gratis. Trots det var en köpare beredd att betala drygt 160 000 euro för filmsekvensen. Förklaringen? Digital konst har blivit hett och omsätter nu mångmiljonbelopp.

Vad har musikstjärnan Grimes, basketspelaren LeBron James och Twitters grundare Jack Dorsey gemensamt? De är alla på olika sätt del av en ny form av digital konst som på sistone blivit en extremt stor affärsverksamhet främst i USA.

Ytterligare ett bevis för det är att Christie's, grundat 1776 och ansett som ett av världens mest exklusiva auktionshus, nyligen auktionerade ut verket "Everydays: The first 5 000 days" av konstnären Beeple, även känd under namnet Mike Winkelmann. Det digitala kollaget bestående av 5 000 bilder, en för varje dag sedan 1 maj 2007, såldes slutligen för hisnande 69 miljoner dollar.

Digital konst kan förekomma i olika varianter som bilder, filmklipp eller animationer. Här är några exempel:

Den kanadensiska artisten och konstnären Grimes som egentligen heter Claire Boucher meddelade via Twitter att hon skulle sälja en rad digitala konstverk. Två videoklipp hade ett fastlagt pris på 7 500 dollar och såldes i en upplaga av 300 exemplar. Ett annat videoklipp slutade på 400 000 dollar efter budgivning mellan fyra olika intressenter.

Skådespelerskan Lindsay Lohan har nyligen sålt ett digitalt porträtt för 17 000 dollar.

Det första twitterinlägget någonsin från grundaren Jack Dorsey, "just setting up my twttr", auktioneras just nu ut till välgörande ändamål. Auktionen avslutas den 21 mars.

Chris Torres skapade för nästan tio år sedan en gif-animation av en katt som flyger med en regnbåge efter sig. Originalet har nu mer än 186 miljoner visningar på Youtube. För ett par veckor sedan auktionerades den ut med slutpris på 580 000 dollar.

Källor: The Guardian, The Financial Times, The New York Times.

Historiska paralleller

Enkelt förklarat handlar digital konst om olika former av bilder, filmklipp eller animationer som i en del fall redan haft en enorm spridning på nätet. Genom tekniken NFT som står för "Non fungible token" kan ägaren eller om det är flera ägare få ett form av äkthetsbevis där ägarskapet blir digitalt och lagras i en så kallad blockkedja, till exempel kopplad till kryptovalutan ethereum, en motsvarighet till bitcoin. Det gör att även om Twitters grundare Jack Dorseys första Twitterinlägg någonsin kan visserligen ses av alla som har tillgång till Twitter har nu spekulanter kunnat vara med och buda på själva tweeten, eller i alla fall rätten till att anse att man äger ursprungstweeten.

Frågan är dock varför man vill köpa något sådant? Marcus Kinge vid Bukowskis i Sverige är specialist inom grafik och konst. Han tycker att egentligen är det inte så konstigt och drar historiska paralleller:

– Genom NFT får verket ett unikt värde och det finns nu en ny generation där det inte är något konstigt att äga något digitalt. Många kan till med tycka att det höjer värdet att många andra kan se konstverket. När vi började att sälja videoverk på Bukowskis var det många som höjde på ögonbrynen men nu är det en naturlig del för många samlare.

Till fördelarna som lyfts med digital konst är att följerätten är kopplad till verken. En konstnär kan tack vare blockkedjeteknologin få ersättning, till exempel en viss procentsats, när det digitala verket säljs vidare till en ny köpare.

Artisten Grimes har sålt en rad olika digitala konstverk för totalt sex miljoner dollar. Arkivbild. Bild: Omar Vega/TT-AP

Stort i sportens värld

Utvecklingen sker nu inom en rad områden, bland annat sportvärlden. De samlarkort på fotbollsspelare som tidigare köptes, byttes sinsemellan och sedan klistrades in i album har nu mött sin överman i form av digitala varianter – ifall om NBA, den amerikanska proffsligan får rätt. Sajten "Topshot" marknadsför sig under sloganen "Äg de bästa ögonblicken från NBA-historien". Här kan supportrar gå in och lägga bud på klipp på olika matchsekvenser. Det var också just en sådan sekvens när Los Angeles storstjärna LeBron James dunkar basketbollen i mötet mot Sacramento som signaturen "Jesse" köpte för 208 000 dollar för ett par veckor sedan.

Sedan en blygsam start i oktober förra året har handeln rusat under inledningen av 2021 med en total försäljning på över 300 miljoner dollar. En enskild handelsdag kan digitala kort auktioneras ut för över tio miljoner dollar vilket gör marknadsplatsen till den överlägset största och mest populära inom det här området.

Los Angeles Lakers stjärnspelare LeBron James är nu en av många spelare som finns på marknaden med digitala spelarkort. Bild: Mark J Terrill/TT-AP

Intäkterna fördelas mellan NBA, spelarnas fackförening och företaget Dapper Labs som ligger bakom sajten. Flera av ligans stjärnor har också bidragit till att lyfta intresset genom att via olika sociala medier ta upp ämnet med sina supportrar.

Som på så många andra områden i samhället har pandemin även i detta fall haft en påverkan för utvecklingen, påpekar Marcus Kinge:

– Museer liksom konstgallerier har tvingats vara stängda vilket gjort att människor sökt sig till digital konst i takt med att också våra offentliga rum blir alltmer digitala.

Hur framtiden kommer att se ut är högst osäkert, en sak är dock klar, det betyder inte slutet för traditionell konst enligt Marcus Kinge.

– Jag tror inte det här kommer att ersätta traditionella konstformer som måleri och skulptur utan bli mer som ett komplement och något som eventuellt kommer få samma status i framtiden.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Bred efterfrågan på stugor gynnar den som vill sälja

Mer läsning