Dieselgate rinner neråt

Bild: RALF HIRSCHBERGER

Det är de anställda som drabbas när Volkswagen ska ersätta kunderna för utsläppsmanipulerade bilar.

Tänk dig att du har ett konkret jobb att sköta. Du får tydliga direktiv för vad du ska göra och hur du ska arbeta. Du behöver inte nödvändigtvis ha någon helhetsbild där du står. Du gör din del av helheten, och alla är nöjda.

Plötsligt visar det sig att de order du fått har varit felaktiga, suspekta och i slutändan direkt olagliga. Företaget hamnar i dålig dager, drabbas av ersättningskrav och ser hur försäljningssiffrorna dyker.

Gissa vem som får sparken? Det är naturligtvis du och dina närmaste kolleger i fabriken.

VAG-koncernen aviserar nu att 30 000 anställda av totalt 610 000 världen över måste avskedas under den närmaste fyraårsperioden för att rädda Volkswagens ekonomi. Enbart i Tyskland sägs 23 000 anställda upp, de flesta i form av pensioneringar eller avslutade tidsbundna anställningsavtal.

Här bör man ju komma ihåg att det sannolikt var bara den ledande klicken som visste vad utsläppsfifflet handlade om, de anställda på fabriksgolvet har vanligen fullt upp med att hänga med i monteringstakten.

För ett drygt år sedan erkände VW:s ledning att mjukvaran i flera bilmodeller, totalt elva miljoner bilar, hade manipulerats för att utsläppstesterna skulle ge bättre resultat än bilen egentligen klarade av. Medgivandet kom sent omsider när inga andra utvägar fanns.

Nu ska det sparas några miljarder euro per år för att rädda koncernen tills elbilstekniken och 30 nya eldrivna modeller förhoppningsvis skapar 9 000 nya jobb fram till 2025.

Nyligen slogs ersättningskraven i USA fast till 14,7 miljarder dollar som fördelas mellan nästan en halv miljon bilköpare som drabbats. Flera untredningar pågår fortfarande, vilket betyder att slutsumman ännu kan växa.

Dan Kronqvist Reporter

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Akademen - en modern klassiker

Mer läsning