Var inte ond, Google

Vi närmar oss slutet på en över 20 år lång kärlekshistoria med teknikjättarna från Silicon Valley.

USA:s justitiedepartement anser att dagens Google är en "monopolistisk portvakt för internet".
I ett anspråkslöst garage år 1998 började två Stanfordstudenter bygga en sökmotor. ”Don’t be evil” – var inte ond – löd mottot. Namnet Google togs från det ofattbart stora talet googol, en etta följd av hundra nollor. Cirka 22 år senare tappar man räkningen då man försöker greppa bolagets årliga profit: 34 miljarder dollar. Tidigare i år nådde ägaren Alphabet ett börsvärde på 1 000 miljarder dollar. Förklaringen är enkel: webbsökningar ligger väldigt nära köptillfället. Annonsörer ställer sig i kö för att fånga vår uppmärksamhet. Googles trumfkort är en ocean av användardata, en total insyn i vår personliga och professionella tillvaro. I realtid exponeras vi för annonser baserade på medvetna och omedvetna intressen.
ANDRA LÄSER