Nokian Renkaats däckfusk pågick i drygt tio år

Nokian Renkaat har i mer än 10 år manipulerat de däck som medverkat i tester, skriver Kauppalehti. Företagets aktie rasar på börsen.

Bolaget har enligt tidningen skickat däck med förbättrade egenskaper till testerna. Däck med samma egenskaper har aldrig funnits i produktionen, eftersom de skulle bli för dyra att serietillverka.
Tack vare de förbättrade däcken som har levererats direkt från Nokian Renkaats lager har bolaget vunnit många test. När det tyska bilförbundet ADAC testade däck som hade köpts i affärer klarade sig Nokian Renkaat medelmåttigt i testet.
Kauppalehti bygger sin nyhet på e-post som har cirkulerat bland Nokian Renkaats personal. Enligt korrespondensen har fusket börjat under förra vd:n Kim Grahns tid, och fortsatt under nuvarande vd:n Ari Lehtoranta.
Testframgången har varit bra för bolagets aktiekurs och de optioner som bolagets ledning belönas med. Nokian Renkaats börskurs tiofaldigades under Kim Grahns tid.
I fjol steg aktien med omkring 60 procent. De många åren av testframgångar har gett hundratals miljoner i dividendinkomster.
Efter tidningens artikel rasade Nokian Renkaats aktie på börsen. Kursen har fallit med över 8 procent sedan börsen öppnades. Nokian Renkaats aktie har också varit morgonens absolut mest omsatta aktie mätt enligt värdet.
Nokian Renkaats nuvarande vd Ari Lehtoranta försäkrar för Kauppalehti att man inte längre fifflar med testresultaten. Lehtoranta säger att mediehusen nu för tiden köper däcken i affärer och inte av tillverkarna.
Automobilförbundets vd Pasi Nieminen säger i en kommentar till Helsingin Sanomat att han inte är speciellt överraskad över skandalen.
– Överlag är nog frestelsen väldigt stor att fuska sig till ett toppresultat. Det handlar alltid om en tävling mellan testaren och tillverkaren, och om enda sättet att få tag på däcken är att skaffa dem direkt av tillverkaren finns alltid risken att produkten inte är identisk med den som finns i butiken, säger han.
Bildäcksförbundets ombudsman Östen Brännäs är chockad.
– Fusk med däck kan aldrig tolereras, men att det var just Nokian som sysslat med det var mycket överraskande. I första hand är man besviken. I en tid när den finländska industrin i princip checkar ut har just Nokians betydelse blivit allt större, och vi har varit stolta över expansionen österut till S:t Petersburg.
Han befarar att det här är början på en följetong där allt fler tillverkare dras in i samma skandalvåg.
Hur det här kommer att påverka däckförsäljningen är omöjligt att säga, menar Niklas Lundqvist på Helsingin Rengaspalvelu i Helsingfors.
– Det är svårt att säga hur skandaler av den här omfattningen påverkar kundbeteendet, för vad jag vet har det aldrig hänt förr, säger han.
Sommarsäsongens däck har redan stått en tid i däckfirmornas lager, så detta års utbud påverkas inte. Lundqvist tror inte heller att kunderna väljer bort Nokian på grund av testfusket.
ANDRA LÄSER