Det moderna Finland är originellt

Gemetriskt. Bildkonsten och modet förändrades i grunden på 1950-talet. Bild: HAM/ Hanna Kukorelli

Den finska välfärdsstaten tog form och utvecklades med hjälp av arkitektur, foto och design under landets första decennier som självständig nation.

Arkitekten Eliel Saarinen hade aldrig besökt USA eller sett en skyskrapa. Ändå satt han sig ner vid ritbordet och presterade ett bidrag – en skyskrapa – till arkitekttävlingen om Chicago Tribunes nya huvudkontor 1922.

Saarinens skyskrapa kom på andra plats och framgången banade vägen för hans internationella karriär.

– Finlands utveckling mot en modern stad var i hög grad beroende av att konstnärerna, arkitekterna och formgivarna var nyfikna och vetgiriga och åkte utomlands på jakt efter nya impulser, säger Maija Tanninen-Mattila, chef för Helsingfors Konstmuseum, HAM.

I HAM:s lokaler i Tennispalatset visas nu utställningen Modernt liv! – Finsk modernism och det internationella. Utställningen är ett kraftprov och ett samarbete mellan fem finska museer. En nytillverkad miniatyr av Saarinens skyskrapa i 3D finns med på utställningen.

De fem första decennierna av självständigheten (1917-1968) ingår i utställningen. En av huvudrollerna i lanseringen av den moderna republiken innehades förstås av Alvar Aalto.

Mot en böljande vägg av faner, den så kallade Norrskensväggen, presenterade sig Finland på världsutställningen i New York 1939. Terrängskidor av trä, en enorm pappersrulle och propellrar av trä fanns utställda i den finländska paviljongen vars arkitekter var Alvar Aalto och hans hustru Aino Aalto.

Paviljongen var originell och blev en publikmagnet på världsutställningen.

Alvar Aalto var, tillsammans med Erik Bryggman, mässarkitekt redan då Åbo stad fyllde 700 år och firade med Åbo mässa 1929. På 1920-talet var Åbo bohemernas och konstnärernas stad medan Helsingfors uppfattades som mera konservativt.

Verk av Aalto förekommer i flera olika avdelningar på utställningen, bland annat i form av en stolparad som snurrar mitt i lokalen.

Typhus mot bostadsbristen

Modernismens uppsving kom av sig under krigen och när det äntligen var fred stod Finland inför ett jätteproblem. 400 000 finländare var utan bostad och nöden var akut.

Lösningen blev arkitektritade typhus. På några år byggdes hundratusentals frontmannahus där funktionalitet var honnörsordet. De traditionella stockarna byttes ut mot brädor och inga överflödiga kvadratmetrar ingick.

Utställningen visar några miniatyrer av frontmannahusen.

Några år senare kom det offentliga byggandet i gång på allvar. Skolor, sjukhus, kyrkor och universitet byggdes för fullt och banade så småningom väg för den urbana livsstilen.

I Helsingfors revs delar av centrum och ersattes med högre hus. Dessutom beställde man en centrumplan av Alvar Aalto av vilken endast Elhuset och Finlandiahuset förverkligades.

Om 1960-talets planering för Helsingfors hade beaktats hade Helsingfors centrum begravts under motorvägsramper.

Marimekko och Ultima Thule

På 1950- och 1960-talen var Marimekko, Kaj Franck, Tapio Wirkkala och Timo Sarpaneva synonyma med det moderna Finland. Den som ville tillhöra kultureliten klädde sig i randigt, rutigt och prickigt à la Marimekko.

Samtidigt pågick grälet om bildkonsten. De som ville måla abstrakt hånades.

Detsamma gällde ett av Finlands största statybråk. Eila Hiltunens monument över Jean Sibelius väckte ett ramaskri när det restes 1967. Orgelpiporna ansågs inte vara tillräckligt ärofulla för den store kompositören och kompromissen blev en byst av Sibelius som står intill skulpturen.

I mitten av 1960-talet var finländarna inte moderna nog att erkänna att en staty inte behöver vara porträttlik men i dag är Sibeliusmomentet en av de populäraste sevärdheterna i Helsingfors.

Utställningen Modernt liv! – Finsk modernism och det internationella har förverkligats av fem museer. HAM, Alvar Aalto-museet, Arkitekturmuseet, Designmuseet och Finlands Fotografiska Museum står bakom storsatsningen.

Utställningen består av fjorton helheter med rubriker som Drömmen om den moderna staden, Det goda livets nya former, Finsk kreativitet som exportprodukt och Finsk arkitektur erövrar världen.

I samband med utställningen arrangeras föreläsningar, temaguidningar, publikguidningar, stadsrundturer, konstverkstäder med mera.

Invigningsveckan firas lördagen den 4 mars med Harri Kalhas föreläsning Modernismen: Vad var det? kl. 12 samt med guidningar och en konsert med Helsingfors stadsorkester.

Utställningen visas på Helsingfors konstmuseum HAM till den 30.7.2017.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Diamanter är det ultimata vintageköpet

Mer läsning